OPATIJA – Sjevernojadranske luke udružuju snage kako bi pojačale pritisak na konkurenciju sa sjevera Europe, a inicijativu predvodi Luka Kopar, ovogodišnji predsjedatelj udruženja NAPA.
„Svi trebamo ulagati i rasti, da bismo bili konkurentni lukama na sjeveru Europe”, poručila je jučer u Opatiji predsjednica Uprave Nevenka Kržan na konferenciji „Suvremena logistika, menadžment i lanci opskrbe”.
Ključni naglasci:
• Središnja Europa može apsorbirati oko šest milijuna TEU-a godišnje, dok Trst, Kopar i Rijeka trenutačno prekrcavaju tek oko 2,3 milijuna TEU-a, pa prostora za rast ima napretek.
• NAPA priprema opsežnu studiju koja će logističkom tržištu prezentirati glavne prednosti sjevernojadranskih luka – kraće plovidbene rute s Dalekog istoka i Mediterana te bolju cestovno-željezničku povezanost s unutrašnjošću kontinenta.
• U Kopru već iduće godine završava dvokolosiječna pruga do Divače, čime će se željeznički kapacitet više nego udvostručiti.
Radna snaga – privilegij, ne problem
Za razliku od brojnih europskih pristaništa, Kopar ne oskudijeva radnicima. Prosječna plaća iznosi oko 3 700 eura mjesečno, a u primorskom kraju bez većih industrija luka je „najveći i jedan od najpoželjnijih poslodavaca”, kaže Kržan.
Geopolitički pomaci nisu bitno uzdrmali promet jer je većina tereta vezana za Daleki istok i Mediteran, dok je promet prema SAD-u marginalan. Ipak, Uprava očekuje da će sljedeće godine rast prometa i prihoda biti nešto skromniji zbog usporavanja globalnog gospodarstva.
Zajednički nastup kao ključ
Kržan smatra da svako povećanje kapaciteta u jednoj luci koristi cijeloj NAPA-i: „Rast bilo kojeg od naših pristaništa može značiti povećanje tereta za sve nas.” Zato udruženje slijedi strategiju „zajedno jači”, nadajući se da će klijenti sve češće preusmjeravati terete s Rotterdama i Hamburga prema sjevernojadranskim vezovima.
Ako se planovi ostvare – od nove pruge do zajedničkog marketinga – slovensko, hrvatsko i talijansko pristanište moglo bi u idućim godinama ispisati novu kartu europske kontejnerske logistike.