Dok svijet zaokupljaju ratovi i političke napetosti, Peking sustavno produbljuje ekonomske veze s Afrikom. Najnoviji potez – ulaganje kineske kompanije Gotion High-Tech od 5,6 milijardi eura u prvu afričku visokotehnološku tvornicu baterija za električne automobile – odvijat će se u marokanskom gradu Kenitri. Puštanje u pogon predviđeno je za treći kvartal 2026.
Riječ je tek o jednom od brojnih signala da azijske sile, prije svega Kina, stječu dugoročnu gospodarsku prednost na kontinentu. Prema najnovijim podacima, trgovinska razmjena između Azije i Afrike prošle je godine prešla 400 milijardi dolara, a kinesko-afrička razmjena sama je dosegnula 300 milijardi dolara.
Nasuprot tomu, europske države – tradicionalno prisutne u afričkim rudnicima, lukama i plantažama – sve se teže natječu za nove projekte. Analitičari upozoravaju da bi kontinent bogat prirodnim resursima mogao dugoročno usmjeriti suradnju prema partnerima koji nude bržu izgradnju infrastrukture i izdašniji kapital.
Gotionov pogon u Kenitri bit će prvi takve vrste u Africi, a lokalne vlasti ističu da projekt donosi tisuće radnih mjesta i jača ambiciju Maroka da postane regionalno čvorište za električna vozila. Peking, pak, širi lanac opskrbe baterijama izvan Azije, osiguravajući si pristup ključnim sirovinama i novim tržištima.
Zasad se čini da europski odgovor kasni: dok Bruxelles raspravlja o strategijama, kineski buldožeri već ravnaju terene. Afrika – koja do 2050. treba udvostručiti broj stanovnika – za Kinu postaje ne samo izvor minerala nego i rastuće tržište od više od milijardu potrošača. U takvom okruženju, stara teza o „europskom dvorištu” sve brže blijedi.