Tri godine Budimpešta je ponavljala da mađarsko gospodarstvo ne može bez ruske nafte. Sada joj prijete američke sankcije i moguće europske carine na uvoz iz Rusije – i naglo ostaje bez ključnog dobavljača.
Mađarski premijer Viktor Orban zato razmatra opciju koju je dosad odbacivao: uvoz sirove nafte morskim putem preko hrvatskog naftovoda Janaf i terminala u Omišlju.
"Ako se sankcije uvedu, Mađarska će morati ozbiljno potražiti alternative", poručuje budimpeštanski analitičar Péter Krekó. Odmak od Moskve, međutim, znači i smirivanje napetosti sa Zagrebom.
Napeti odnosi zbog tranzitnih pristojbi
Budimpešta je mjesecima tvrdila da Janaf nije tehnički sposoban zadovoljiti njezine potrebe i optuživala Hrvatsku da rat u Ukrajini koristi za povećanje zarade. Hrvatski ministar gospodarstva Ante Šušnjar odbacuje te prozivke: „Ove optužbe postoje dugo godina i sto posto nisu istinite.” Dodaje da su tranzitne pristojbe ostale nepromijenjene te da je Janaf „spreman i voljan” isporučiti cjelokupne količine koje traži mađarska naftna kompanija MOL.
Predsjednik uprave Janafa Stjepan Adanić potvrđuje: sustav ima tehničke, organizacijske i skladišne kapacitete za punu opskrbu mađarskog tržišta.
Poziv Bruxellesu da stane između
Kako bi se riješile sumnje, Zagreb je zatražio da sljedećem tehničkom testu protoka nafte prisustvuju stručnjaci Europske komisije. Komisija zasad šuti, no europski povjerenik za energetiku Dan Jørgensen ranije je izjavio da je spreman posredovati među državama koje će najviše osjetiti prekid ruskog energenta.
Prijetnja sankcijama stiže i s druge strane Atlantika. Američki senator Lindsey Graham izravno je upozorio Orbana: „Mađarska, ako mislite da ne pratimo vaše napore da potkopate sankcije ruskoj nafti, varate se.” Mađarski čelnik idući tjedan putuje u Washington tražiti izuzeće, no signali iz SAD-a zasad nisu ohrabrujući.
Ekonomska računica ipak vuče prema Jadranu. Analitičar Tamás Pletser podsjeća da maloprodajnu cijenu benzina u Mađarskoj određuju skuplji derivati na mediteranskom tržištu, a ne sama sirova nafta: prelazak na jadransku rutu stoga bi primarno smanjio profitne marže MOL-a i porezne prihode države, ali ne i bitno povisio cijenu goriva za građane.
Šanse za dogovor rastu
Sve su glasniji signali da je Budimpešta spremna spustiti loptu. Ako Washington i Bruxelles doista zatvore ruski ventil, Hrvatskoj se otvara prilika da postane glavni energetski koridor za susjeda sjeverno od Drave. Zagreb poručuje da je „sposoban i voljan” pomoći, a konačni test kapaciteta Janafa mogao bi trajnu političku svađu pretvoriti u energetsko partnerstvo.