BERLIN – Njemački kancelar Friedrich Merz pozvao je Bruxelles da „u roku od nekoliko dana” zaključi trgovinski sporazum sa Sjedinjenim Državama, upozorivši da bi EU već 9. srpnja mogla biti suočena s „recipročnom“ carinom od 50 posto na sav izvoz koji ne bude obuhvaćen dogovorom.
Merz, koji je pitanje stavio na dnevni red današnjeg summita čelnika EU-a, kritizirao je pregovaračku strategiju Europske komisije kao „daleko previše kompliciranu”. Podršku za hitan pritisak na Washington pokušava uskladiti s francuskim predsjednikom Emmanuelom Macronom i talijanskom premijerkom Giorgiom Meloni.
Bruxelles je pod pritiskom jer je Velika Britanija već potpisala sporazum s američkim predsjednikom Donaldom Trumpom koji zadržava osnovnu carinu od 10 posto, uz ograničene olakšice za automobile i čelik. EU strahuje da bi mogla proći još lošije, iako, kako ističe jedan visoki diplomat, „trgovinska sila od 450 milijuna ljudi“ ima daleko veći pregovarački potencijal od Ujedinjenog Kraljevstva.
Na meti Trumpovih carina nalaze se automobilska, strojarska, poluvodička, farmaceutska te čelična i aluminijska industrija – sektori od presudne važnosti za njemačko gospodarstvo. Trump, koji vodi najagresivniju američku tarifnu politiku od Velike depresije, želi time potaknuti prebacivanje proizvodnje u SAD i smanjiti trgovinski deficit, koji je prema EU-u 2025. iznosio 232 milijarde dolara.
Merz se boji da Komisija razmatra opću stopu od 10 posto umjesto ukidanja specifičnih carina na automobile, što bi najviše pogodilo njemačke izvoznike. „Nadamo se da će Komisija pokušati naći rješenje za najizloženije sektore“, kaže drugi diplomat iz EU-a.
Automobili najveća prepreka
Berlin želi model kojim bi se uvoz vozila u SAD anulirao izvozom automobila koje njemački proizvođači već sastavljaju u američkim tvornicama BMW-a i Mercedes-Benza. No EU godišnje u SAD izvozi više od 750 000 vozila, pa je neizvjesno koliku bi zaštitu donijela bilo kakva kvota ako Trump ponudu odbije.
Komisija pak računa da bi usklađivanje EU-a s američkim pravilima za autonomna vozila – prijedlog iz nacrta dostavljenog državama članicama u svibnju – moglo omekšati američki stav o carinama na automobile.
Strah od jednostranog ustupka
Europski dužnosnici strahuju da bi dogovor mogao biti „previše neuravnotežen“, pri čemu bi EU ponudio veće ustupke nego što bi ih dobio. Takav ishod, upozoravaju, naišao bi na snažan otpor u državama članicama, napose u izvoznom gigantu Njemačkoj.
Christian Forwick iz njemačkog Ministarstva gospodarstva poručio je da se Berlin može pomiriti s fiksnom stopom – pod uvjetom da donese predvidljivost –, ali ne i sa selektivnim tarifama od 25 posto ili više. „Ako mijenjamo te carine svakih nekoliko tjedana, nije moguće da tvrtke planiraju transatlantsko poslovanje”, naglasio je na panelu Aspen instituta u Berlinu. Dodao je i upozorenje: „Ako odemo na carinu od 25 posto ili više, to je zapravo kraj naših trgovinskih odnosa.”
EU čelnici večeras tijekom radne večere očekuju izvješće Komisije o pregovorima s Washingtonom. Merz, suočen s rastućim skepticizmom kod kuće, želi jasno obećanje da će automobilski i ostali ključni industrijski sektori biti zaštićeni prije nego što stupi na snagu Trumpov novi val carina.