Vožnja lokomotive od Rijeke do Moravica jedna je od najzahtjevnijih dionica u Europi: nagibi dosežu 25 promila, bura nanosi sol na tračnice, a kiša i magla smanjuju vidljivost i trenje. Za Dalibora i Vinka, strojovođe tvrtke ENNA Transport, upravo ti izazovi čine posao neodoljivim.
„Tek kada sjednete u kabinu i preuzmete odgovornost za vlak i ljude koji se oslanjaju na vas, shvatite koliko je posao strojovođe ozbiljan”, opisuje Vinko svoj prvi dan za upravljačem.
Snaga koju kontroliraju usporediva je s malom elektranom. Dalibor navodi da dizel–električna lokomotiva kojom upravlja razvija 6,4 MW, odnosno oko 8 500 konjskih snaga: „U rukama imate gotovo 90 tona, morati prihvatiti da vi vozite stroj, a ne on vas.”
Svaka smjena drugačija • vremenski uvjeti: kiša, snijeg, magla • konfiguracija terena: strmi usponi i spuštanja • masa kompozicije: tisuće tona tereta ili vagoni puni putnika
„Svaki put donosi nešto novo, a to i jest čar ovog posla”, dodaje Vinko. Najzahtjevniji su trenuci spuštanja i kočenja po mokrim tračnicama. Tada posežu za sustavom pjeskarenja – pijesak se ubacuje pod kotače kako bi se povećalo prianjanje.
Psihološka izdržljivost presudna Duge, često noćne vožnje voze se u kabini bez suputnika: „Tijekom vožnje ste sami, bez puno prostora za dekoncentraciju. Pomažu disciplina, dobra priprema i ljubav prema poslu”, kaže Vinko. Dalibor dodaje sa smiješkom da „čovjek mora biti malo lud da vozi ovom prugom”, ali naglašava kako su liječnički pregledi i testovi stabilnosti strogi.
Sigurna plaća i zelena perspektiva Masovna ulaganja u obnovu pruga i terminal Rijeka Gateway potvrđuju da je željeznica temelj budućeg, ekološki prihvatljivog prijevoza, uvjeren je Dalibor: „Ulaganje u infrastrukturu jamči sigurnost radnog mjesta i plaće.” ENNA Transport, kažu, paralelno modernizira vozni park i ulaže u obuku kadra.
Poruka mladima Obojica potiču mlade da se okušaju za pultom lokomotive. „Posao je zahtjevan, ali nagrada je osjećaj da tisuće tona prolaze krajolikom zahvaljujući vašoj prisebnosti”, poručuje Vinko. Dalibor pak tvrdi da, uz učenje i zdrave rutine, „posao postane pjesma – ponekad i doslovno, jer pjevam dok vozim; jedino tad moje pjevanje nikome ne smeta”.