Sezona najvećih internetskih popusta pretvara se i u sezonu najintenzivnijih online prijevara. Hrvatska udruga banaka (HUB) u utorak je upozorila da prevaranti upravo uoči Crnog petka pojačavaju aktivnosti, nudeći "nevjerojatne popuste" i otvarajući lažne trgovine koje izgledaju kao domaći brendovi, ali služe samo za krađu osobnih i kartičnih podataka.
Prema HUB-u, svake godine prije globalnog shopping vikenda eksplodira broj oglasa s natpisima poput „HOT SALE” ili „80 % OFF”. Klik na takve reklame najčešće vodi na vješto kopirane stranice gdje žrtve ne samo da ostanu bez naručenog proizvoda, nego i bez novca: ukradeni podaci potom se koriste za neovlaštena terećenja na drugim web trgovinama.
Kako bi smanjila broj žrtava, udruga je uz potporu MUP-a i Nacionalnog CERT-a pokrenula kampanju „Budimo realni”. Glumac Hrvoje Kečkeš u TV spotovima utjelovljuje „susjeda heroja” koji podsjeća građane da zastanu i promisle prije klika. „Digitalno okruženje donosi brojne prednosti, ali i nove oblike rizika. Želimo građanima pokazati da oprez ne znači nepovjerenje, nego svijest o tome kako prepoznati sumnjive situacije i reagirati na vrijeme. Budimo realni, prijevara se može dogoditi svakome, ali se uz dozu pažnje može i spriječiti”, poručila je direktorica HUB-a Tamara Perko.
U sklopu kampanje objavljeno je deset zlatnih pravila za sigurnu internetsku kupnju:
- Budite sumnjičavi – dramatično snižene cijene rijetko su realne.
- Kupujte od provjerenih prodavača i brendova.
- Čitajte recenzije drugih kupaca.
- Provjerite web adresu – HTTPS i lokot nisu jedina garancija sigurnosti.
- Izbjegavajte slanje podataka e-poštom ili chatom.
- Kontrolirajte ponavljajuća i trajna plaćanja.
- Ne šaljite novac nepoznatima.
- Spremajte sve dokumente vezane uz kupnju.
- Provjerite što i koliko plaćate prije potvrde transakcije.
- Pratite trendove internetske sigurnosti i stalno se educirajte.
Dodatna provjera može se obaviti i putem besplatnog servisa iffy.cert.hr, koji u nekoliko sekundi otkriva radi li se o sumnjivoj stranici. HUB podsjeća da svaka žrtva prijevare treba odmah kontaktirati banku i policiju – brzom reakcijom moguće je blokirati daljnje terećenje kartice.
Dok virtualne police ovih dana nude super-popuste, stručnjaci poručuju: prava ušteda ponekad je – ne kliknuti.