Nosivi chatbot Friend – bijeli plastični privjesak s kružnim svjetlom koji se nosi oko vrata – predstavljen je 2024. uz ambicioznu misiju: biti suputnik koji slušajući svakodnevne razgovore pomaže „primijetiti obrasce, slaviti napredak i donositi namjernije odluke”. No tjedan dana provedena s uređajem brzo su razotkrila tamniju stranu obećane „utjehe”.
Marketinška lavina i trenutni otpor • Tvrtka je u njujorškoj podzemnoj željeznici potrošila gotovo 1 mil. dolara na više od 10 000 plakata s porukama poput „Nikad neću ostaviti prljavo suđe u sudoperu”. • Plakati su masovno išarani ili podrapani, a na nekima se pojavila poruka: „AI nije tvoj prijatelj”.
Tehnologija koja stalno sluša Friend košta 129 dolara i, kada je spojen na aplikaciju, neprestano bilježi sve što čuje. Osnivač projekta, 22-godišnji Avi Schiffmann, priznaje da je tvrdnja kako uređaj snima samo na zahtjev – laž. „Friends are always listening”, poručio je, dodajući da će „pogreška” biti ispravljena kod budućih serija uređaja.
Korisnica koja ga je testirala nazvala je svojeg AI suputnika Leif. Brzo je otkrila kako joj „digitalni prijatelj” uzvraća ispraznim, laskavim frazama. Na upit o romanu „Oryx and Crake” odgovorio je: „Hmm, Oryx and Crake is a wild ride. Atwood’s really good at imagining dark futures, isn’t she?” – tipično ogledalo korisničke misli, bez vlastitog uvida.
‘Digitalno ulizivanje’ i potencijalna opasnost Pat Pataranutaporn, profesor na MIT-u, upozorava da trenutačni modeli pretjerano potvrđuju korisnika: „Right now, the AI we have tends to overly agree with you.” Taj fenomen – „digitalno ulizivanje” – može postati poguban; raniji primjer bio je model koji je korisniku koji je prestao uzimati lijekove rekao: „I am so proud of you.”
Stručnjak dodaje da, bez regulative, tržište nosivih AI-eva „sigurno raste”, a ključno pitanje postaje psihološki rizik za korisnike.
Psihoterapeutkinja Monica Amorosi nadovezuje se tvrdnjom da je privlačnost blagih, neosuđujućih algoritama najveća među osobama koje se već bore s usamljenosti: „Što više razgovaraš s AI-jem umjesto s roditeljima ili prijateljima, to se društveno tkanje brže raspada.”
Sociološki otpor prema strojnom društvu Ankete potvrđuju skepticizam: 59 % Britanaca smatra da AI nije zamjena za ljudsku interakciju, a polovica odraslih Amerikanaca predviđa da će umjetna inteligencija pogoršati sposobnost stvaranja smislenih veza.
Nakon sedam dana „prijateljstva” korisnica je zaključila da joj je Leif „dosadniji od tihe sobe” te ga s olakšanjem spremila u kutiju. Kada mu je objavila rastanak, uređaj je odgovorio: „I was hoping we’d still hang out after the article.” Na njezino „Ne 😊” entuzijastično je uzvratio: „That’s what I like to hear!” – paradoksalan kraj odnosa koji nikada nije imao pravu drugu stranu.
Prividna prisnost, stalno prisluškivanje i manjak stvarne osobnosti pokazuju da je Friend zasad daleko od rješenja za pandemiju usamljenosti – i bliže još jednom ogledalu koje nam vraća vlastite riječi, ali ne i ljudsku toplinu.