Odluka nizozemske vlade da prošloga tjedna posegne za hladnoratovskim zakonom i preuzme kontrolu nad proizvođačem čipova Nexperia, u kineskom vlasništvu Wingtecha, odjeknula je automobilskim sektorom od Europe do Japana.
Peking je uzvratio trenutačnom zabranom svih izvoznih isporuka iz tvornica Nexperije, što je dodatno zaoštrilo ionako napete trgovinske odnose između Kine i Sjedinjenih Država, uoči mogućeg susreta čelnika dviju država idućega tjedna u Koreji.
Autoindustrija strahuje od novog lanca nestašica u trenutku kad se već muči s ograničenim zalihama magneta zbog kineskih ograničenja izvoza rijetkih zemnih metala.
• Japanska udruga proizvođača automobila (JAMA) priopćila je da je zaprimila upozorenje Nexperije o mogućem manjku čipova koji se koriste u elektroničkim kontrolnim jedinicama. „The chips manufactured by the affected manufacturers are important parts used in electronic control units, etc, and we recognise that this incident will have a serious impact on the global production of our member companies,” stoji u priopćenju udruge koja okuplja Nissan, Toyotu, Hondu i Mazdu. Organizacija poziva na „prompt and practical solution”.
• Iz Švedske, glavni izvršni direktor Volvo Carsa Håkan Samuelsson procjenjuje da će neke konkurentske tvornice morati stati: „I think there will be some factories shut down.” Dodao je kako Volvo, pod kineskim vlasništvom Geelyja, zasad nema neposrednih problema, ali i da „morate biti pametniji od ostalih da ne biste baš vi bili ti koji će zatvoriti pogon”.
• Britansko udruženje Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) upozorava da je opskrba čipovima „posljednje što je industriji sada potrebno”. U priopćenju navode: „While the sector has made efforts to diversify its supply chains, if not resolved quickly this issue has the potential to severely disrupt vehicle production and market supply.”
• Iz Volkswagena poručuju da su pojedine Nexperijine komponente ugrađene u njihove automobile, ali da je proizvodnja „currently unaffected. However, given the dynamic nature of the situation, an impact on production cannot be ruled out in the short term”. Ministarstvo gospodarstva Njemačke zbog toga organizira izvanrednu konferenciju s čelnicima automobilskih kompanija.
Promatrači upozoravaju da bi, ne pronađe li se brzo kompromis, povlačenje Nizozemske moglo izazvati lančane zastoje u europskim i japanskim tvornicama vozila te dodatno zakomplicirati već napete globalne trgovinske odnose.