Američki tehnološki div Meta najavio je da od listopada više neće prikazivati političke, izborne ni društveno osjetljive oglase na Facebooku i Instagramu u Europskoj uniji, kao ni u Ujedinjenom Kraljevstvu i ostalim europskim teritorijima.
Potez dolazi uoči stupanja na snagu europskog Uredbe o transparentnosti političkog oglašavanja (TTPA), čiji je cilj suzbijanje dezinformacija i stranog uplitanja u izborne procese. Propis nalaže da digitalne platforme otkriju tko plaća politički oglas i jesu li pri ciljanu korišteni osobni podaci.
Meta tvrdi da je novi sustav prezahtjevan: „TTPA uvodi značajne dodatne obveze koje stvaraju neodrživu razinu složenosti i pravne neizvjesnosti za oglašivače i platforme u EU-u”, priopćila je tvrtka. Istodobno poručuje da korisnici i političari i dalje mogu besplatno objavljivati politički sadržaj, ali ga više neće moći platiti kako bi proširio doseg.
Odluka je izazvala oštru reakciju u Bruxellesu. Liberalni zastupnik i izvjestitelj za uredbu Sandro Gozi ocijenio je da Meta „pokazuje duboku alergiju na transparentnost, zaštitu podataka i demokratsku odgovornost” te dodao: „Pretvaraju se da se bore protiv dezinformacija, a zapravo na njima zarađuju.”
Meta nije prva velika platforma koja povlači ovakav potez. Google je još prošle godine najavio obustavu političkog oglašavanja u EU-u, također se pozivajući na preširoku definiciju „političkog oglasa” u novoj regulativi.
Analitičari upozoravaju da se time otvara pitanje učinkovitosti automatiziranih sustava za prepoznavanje političkih poruka: svaki promaknuti oglas bez tražene deklaracije automatski bi kršio europska pravila. Meta je već na udaru europskih regulatora i zbog svojeg modela „plati ili pristani” oglašavanja, koji je predmet postupka prema Zakonu o digitalnim tržištima.