Ilulissat, „glavni grad santi leda” na sjeveru Grenlanda, ušao je u otvoreni sukob oko turističkih kruzera koji ljeti dovode tisuće posjetitelja na Unesco-ov fjord prepun ledenjaka.
Gradonačelnik Lars Erik Gabrielsen pozvao je stanovnike da dočekaju brodove prosvjednim transparentima, tvrdeći da su lokalni izletnici potisnuti dok njihovi brodovi besposleno stoje u luci. Posao, kaže, preuzimaju dvije veće tvrtke – Greenland Cruises sa sjedištem u Nuukuu i danska Vela Nordic – te Diskoline, prijevoznik u vlasništvu danske grupe Topas Explorer.
„Ne prepoznajemo se više. Prestali smo se pozdravljati”, priznao je Gabrielsen, opisavši kako je grad podijeljen na one koji surađuju s navedenim tvrtkama i one koji to odbijaju.
Reakcija vlade bila je oštra. Ministrica gospodarstva Naaja Nathanielsen optužila je gradonačelnika za „nesretan spoj vlasti i aktivizma”, upozorivši da investitori i kruzerske linije mogu izbjeći Ilulissat. Već je, kaže, otkazano nekoliko pristajanja, a jedan je brod lani uopće bio zaustavljen jer je koristio isključivo strane pružatelje usluga.
Turizam u zamahu, zajednica na raskršću
Rast turizma od presudne je važnosti za gospodarstvo koje se tradicionalno oslanjalo na ribarstvo, ali i za dugoročnu ambiciju Grenlanda da se financijski osamostali od Danske. Američki interes za arktičke resurse i krajobraze dodatno pojačava pritisak: ovog su ljeta uvedeni izravni letovi New York – Nuuk, a sljedeće godine otvara se nova zračna luka upravo u Ilulissatu.
Unatoč prošlogodišnjem Zakonu o turizmu, koji je trebao potaknuti održivi razvoj i lokalno vlasništvo, Gabrielsen sumnja da će se išta promijeniti. Predlaže osnivanje državne turističke agencije koju bi zajednički vodile općine i struka te izmjene poreznih propisa kako bi prihod ostao u zajednici. „Želimo da i naša djeca i unuci vide svoje mjesto u ovoj industriji,” poručuje.
Različite vizije „lokalnog”
Spor se, prema direktoru Udruge grenlandskih poslodavaca Christianu Keldsenu, svodi na pitanje tko je zapravo lokalni igrač: „Po zakonu, sve tvrtke registrirane u Grenlandu jesu grenlandske, iako su neki vlasnici u Danskoj.”
Austrijsko-norveška udruga AECO, koja predstavlja arktičke ekspedicijske kruzere, priopćila je da razumije nezadovoljstvo i da je „riječ o lokalnoj dinamici i različitim pogledima na upravljanje turizmom”. Iz Visit Greenlanda upozoravaju da pozivi na prosvjede već stvaraju „nemir i nesigurnost” među partnerima i posjetiteljima.
Diskoline, jedan od prozvanih operatora, poručuje kako „ima mjesta i za stare i za nove”, naglašavajući da prvo zapošljava lokalno osoblje i nudi cjelogodišnji rad u Grenlandu. Greenland Cruises i Vela Nordic nisu komentirali optužbe.
Dok ledenjaci i dalje privlače sve veći broj turista, Ilulissat traži formulu koja će spojiti ekonomski prosperitet i očuvanje zajedništva koje se, baš poput okolnog leda, opasno počelo lomiti.