Volkswagen je upozorio da bi njegovi ovogodišnji ciljevi dobiti mogli pasti u vodu ako se ne osigura dovoljno računalnih čipova iz Kine, što već unosi nervozu među proizvođačima vozila diljem Europe.
Najveći europski proizvođač automobila priopćio je da rezanje troškova i lansiranje novih modela zasad ublažavaju pad potražnje u Kini, ali je prognoze temeljio na „adekvatnoj dostupnosti poluvodiča”. Europski proizvođači strahuju da bi, zbog nestašice čipova iz kinesko-nizozemskog Nexperije, mogli biti prisiljeni zaustaviti proizvodne linije već u idućim danima.
Čipovi su zapeli u geopolitičkom klinču: Peking je zabranio izvoz iz Nexperije nakon što je nizozemska vlada preuzela nadzor nad tom tvrtkom i suspendirala kineskog glavnog direktora, a sve pod pritiskom američkih sigurnosnih primjedbi.
Volkswagen je u prva tri tromjesečja 2025. prodao 6,6 milijuna vozila, 1,8 % više nego lani. Unatoč rastu prodaje, kompanija trenutačno cilja operativnu maržu od tek 2 % do 3 % za cijelu godinu, dok američke carine na najprodavanije modele ove godine gutaju oko 5 mlrd. eura, upozorio je financijski direktor Arno Antlitz.
Istodobno je grupa zabilježila operativni gubitak od 1,3 mlrd. eura zbog rujanskog zaokreta u strategiji električnih vozila marke Porsche, što je rezultiralo otpisom vrijednosti od 4,7 mlrd. eura. „Nije riječ o tehničkom ili proizvodnom problemu, već o politički induciranoj raspravi – nadamo se da će svi relevantni akteri sjesti za stol i pronaći rješenje”, poručio je Antlitz.
Pritisak na industriju pojačava i kineska zabrana izvoza rijetkih zemnih metala, ključnih za proizvodnju baterija i motora. Bivši američki predsjednik Donald Trump ustvrdio je da je Peking privremeno odmrznuo isporuke u SAD do iduće godine, a o europskim kvotama raspravljat će se u Bruxellesu.
Njemačka ekonomija, kojoj je Volkswagen industrijski stup, u posljednjem je kvartalu zabilježila 0 % rasta BDP-a, što stručnjaci povezuju sa slabom globalnom potražnjom i američkim carinama.
I dok je Volkswagen pod pritiskom, drugi europski div Stellantis objavio je skok prihoda od 13 % u trećem tromjesečju i isporuku 1,3 milijuna vozila. Trećinu rasta ostvario je na američkom tržištu, oslonjen na marke Ram, Chrysler i Dodge.
Volkswagen se, pak, nada da će nova električna vozila poput Škode Elroq, čija je proizvodnja startala ove godine, osnažiti prodaju i ubrzati restrukturiranje. Kompanija priznaje da uvodi modele s nižim profitnim maržama, što dodatno pritišće rezultate, ali tvrdi da dugoročno nema alternative.
Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) ovoga je tjedna upozorilo da je industrija „na nekoliko dana” od gašenja tvornica zbog manjka čipova – podsjetnik da bi se pandemijski scenarij iz 2021., kada je nedostatak poluvodiča paralizirao proizvodnju, mogao ponoviti ako politika ne nađe brzi kompromis.