Nedavna prometna nesreća u Sustjepanu, u kojoj je osobni automobil završio u moru, ponovno je otvorila pitanje: što učiniti kad vozilo počne tonuti?
Stručnjaci Njemačkog autokluba (ADAC) u kontroliranim su uvjetima testirali moguće scenarije i ponudili protokol koji može spasiti život.
-
Ostanite pribrani
Denis Pavela iz dubrovačke udruge Sigurnost u prometu upozorava: „Panika je najveći neprijatelj, a vrijeme ključna stavka. Prvo skinite sigurnosni pojas.” -
Odmah spustite prozore
ADAC-ovi testovi pokazali su da su električni podizači kratko vrijeme funkcionalni i nakon dodira vode. Spuštanje bočnih stakala najbrži je i najsigurniji izlaz. -
Ne trošite vrijeme na vrata
Pokušaj otvaranja vrata dok je kabina još ispunjena zrakom gotovo je nemoguć zbog vanjskog vodenog pritiska. Čekanje na izjednačavanje tlaka nije rješenje – u testu je vozač tek nakon 4,5 minute mogao gurnuti vrata, a pritom je 90 sekundi bio pod vodom. -
Ako staklo ne ide dolje – razbijte ga
Maleni čekić za hitne slučajeve ili sličan alat koji se drži u pretincu vrata probija bočna, ali teško vjetrobransko staklo. Kišobrani i šipke naslona pokazali su se beskorisnima. -
Ne zovite prvo – izađite odmah
Svaka sekunda je dragocjena; poziv hitnim službama ostavite za kasnije, naglašava Pavela.
Električni automobili nisu se pokazali opasnijima od onih s motorom s unutarnjim izgaranjem, pa se pravila spašavanja ne razlikuju.
Uloga svjedoka
• Prvo alarmirati hitne službe.
• Ako je sigurno, pomoći putnicima da napuste vozilo, pazeći pritom na vlastitu sigurnost.
Podsjetimo, posljednjih godina zabilježeno je više ovakvih nesreća, uključujući dva tragična slučaja na trajektnom pristaništu Prapratno u kojima su izgubljena dva života.
ADAC i stručnjaci stoga preporučuju vozačima da barem teoretski, a po mogućnosti i praktično, uvježbaju postupak bijega iz automobila u vodi – jer u stvarnosti nema filmskih superjunaka, samo hladnu vodu i vrlo malo vremena.