Zamislite da usred vrućeg ljetnog dana sladoled poskupi dok ga donosimo do blagajne. Takav je scenarij u norveškom lancu REMA 1000 već svakodnevica: cijene se ondje, zahvaljujući elektroničkim etiketama, mogu promijeniti i do stotinu puta u jednom danu. Sličan model koristi se i u Nizozemskoj, a stručnjaci procjenjuju da se „dinamično određivanje cijena” ubrzano približava i hrvatskim policama.
• Tehnologija: prelazak s papirnatih na digitalne etikete omogućuje trgovcima da cijenu prilagode gotovo u stvarnom vremenu, prateći potražnju, doba dana ili vremenske (ne)prilike.
• Primjeri iz Hrvatske:
– Lidl je elektroničke etikete postavio u sve prodavaonice. Naglašava da ih trenutačno koristi samo radi „točnosti prikaza i smanjenja potrošnje papira”, ne za automatsko podizanje ili spuštanje cijena.
– Konzum pregovara s kineskom tvrtkom Hanshow i već testira digitalne cijene u nekoliko trgovina, najavljujući širu primjenu.
Konzultant za tržište maloprodaje Dragan Munjiza upozorava da je korak do dinamičkog cjenika kratak: „Ulazne cijene fluktuiraju iznimno brzo, a digitalni prikaz drastično smanjuje pogreške. Logično je očekivati da će trgovci, kad već imaju alat, posegnuti i za promjenom cijena u hodu.”
Dinamičko formiranje cijena u hrvatskoj je svakodnevici prisutno već u blažoj verziji – primjerice, svježi kruh poslijepodne pojeftini kako bi se smanjio otpad. Najprije bi, smatra Munjiza, novitet mogao zahvatiti kvarljivu robu poput voća i povrća.
Zakonske kočnice ne postoje. Ministarstvo gospodarstva potvrđuje da trgovci „slobodno mijenjaju cijene sukladno vlastitoj poslovnoj politici”, dok god su one jasno i vidljivo istaknute. Propis ne određuje medij pa su digitalni displeji dopušteni.
No, ista tehnologija koja može donijeti popuste može i podići cijene u trenu kada je potražnja najveća – primjerice, na početku ljetnih praznika ili za vrijeme blagdana. To izaziva bojazan da bi „pojam godine” s britanske liste Oxford University Pressa uskoro mogao biti i najneugodnije iznenađenje na hrvatskoj blagajni.
Za sada Lidl i Konzum umiruju javnost kako dinamike neće biti „još”. Ali praksa iz Norveške i Nizozemske pokazuje da, kad su ekrani već na polici, pitanje nije hoće li, nego kada će se cijene početi mijenjati pred očima kupaca.