Hrvatske autoceste (HAC) sedam su godina provodile tiho, ali duboko restrukturiranje: broj stalno zaposlenih pao je s 2 999 na 2 439, dok je istodobno narastao broj sezonskih radnika – najviše blagajnika na naplatnim kućicama. Danas na autocestama radi ukupno 2 784 ljudi, među kojima je 288 blagajnika naplate cestarine.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture najavilo je novi Zakon o naplati cestarine, trenutno u javnom savjetovanju. Prema nacrtu, 2025. godine uvodi se sustav slobodnog protoka prometa bez zaustavljanja: cestarina će se obračunavati putem ENC-a ili automatskog očitavanja registarskih oznaka na frekvenciji 5,8 GHz. Gotovina će ostati moguća tek neizravno – korisnici će moći dopuniti ENC ili profil registarske pločice na prodajnim mjestima i benzinskim postajama, ali neće plaćati izravno na autocesti.
Takav model čini naplatne kućice suvišnima i otvara pitanje radne snage. Iz HAC-a poručuju da je trenutni broj blagajnika i dalje nužan jer je promet od 2018. narastao za 25 % – oko 15 milijuna vozila više – te da operativna protočnost mora ostati neometana do prelaska na novu tehnologiju.
Što slijedi nakon toga, zasad je nejasno. „Niti digitalizirani sustav ne može funkcionirati bez radnika”, ističu iz HAC-a, ali bez preciznog broja ljudi koji će trebati za nadzor, kontrolu i back-office poslove. Dio djelatnika navodno će se preraspodijeliti upravo na te zadaće, a dio će otići u mirovinu. Rokovi implementacije i detaljan plan ostaju otvoreni.
HAC je, osim naplate, preuzeo i šire sigurnosne zadaće. U nedostatku vlastite vatrogasne službe Hrvatskih cesta, kompanija je preuzela odgovornost za zaštitu Pelješkog mosta, tunela Sveti Ilija i tunela Omiš te zaposlila ukupno 63 profesionalna vatrogasca.
Građane tako očekuje vožnja bez zaustavljanja, ali i obvezna prethodna registracija vozila u novi sustav. U sjeni tehnološkog skoka ostaje gotovo 300 blagajnika kojima digitalizacija, zasad bez jasnog plana tranzicije, prijeti – ili nudi – potpuno novu karijernu stazu.