Hrvatski potrošači sve su manje vjerni jednome prodavaču, a sve skloniji lovu na najpovoljnije cijene, pokazalo je najnovije istraživanje Hrvatske gospodarske komore predstavljeno na konferenciji „Kupujmo pametnije – živimo zdravije”.
Prema podacima HGK-a, kućanstvo u prosjeku mjesečno kupnju obavi u čak 4,5 različite prodavaonice. Blizina trgovine, promotivne akcije i povoljna cijena ostaju ključni razlozi izbora mjesta kupnje, dok 70 % građana u trgovinu ide barem jednom tjedno, a 38,5 % veću nabavku obavi točno jednom tjedno.
Online tržnica na uzlaznoj putanji U posljednja tri mjeseca 75 % ispitanika kupovalo je na specijaliziranim internetskim stranicama, četiri postotna boda više nego lani. Prosječno su pritom koristili 2,25 platformi. Najaktivniji su žene, mladi od 16 do 29 godina te stanovnici sjeverne Hrvatske višega obrazovanja i s prihodima većim od 2 000 eura.
Cijena na prvome mjestu Kod prehrambenih proizvoda cijena je presudna za 51 % potrošača. Slijede sirovinski sastav, zemlja podrijetla i promotivne prodaje. Regionalne razlike ipak postoje: u Dalmaciji čak 80 % ispitanika navodi da im je važan sastav i podrijetlo hrane, dok u ostatku zemlje taj udio doseže 65 %.
Povjerenje u domaće Lokalni proizvodi uživaju visoku reputaciju: 78 % građana smatra da je domaći med kvalitetniji od uvoznog, a isti stav vrijedi za svježe meso i maslinovo ulje (po 72 %). Istodobno, rast cijena najviše opterećuje kućne budžete – 90 % ispitanika tvrdi da izmjene cjenika bitno narušavaju njihovu financijsku stabilnost.
Impulzivna potrošnja Najčešći okidači neplanirane kupnje su sezonske i povoljne ponude (49,2 %), nagrađivanje samog sebe (27,3 %) te kupnja poklona za buduće prilike (23,6 %).
Poruka trgovcima Direktorica Sektora za trgovinu HGK-a Maja Bogović upozorila je da se „navike kupaca brzo mijenjaju” i pozvala trgovce da prilagode ponudu modernom, informiranom kupcu. Predsjednik Udruženja trgovine HGK i čelnik Konzuma Zoran Mitreski podsjetio je da trgovina čini 25 % BDP-a i zapošljava 15 % radne snage, naglasivši kako vodeći lanci „moraju ulagati u zaposlenike, okupljati domaće proizvođače i vraćati zajednici”.
Zaključak konferencije jasan je: razumijevanje prioriteta kupaca – od cijene do digitalnih kanala – postat će presudno za opstanak i rast trgovaca u sve konkurentnijem okruženju.