Od 9. listopada diljem Europske unije, pa tako i u Hrvatskoj, svaka transakcija u eurima prolazi kroz obveznu provjeru primatelja – Verification of Payee (VoP), među korisnicima prozvanu „semafor provjera”. Sustav prije autorizacije automatski uspoređuje ime i prezime ili naziv primatelja koje je upisao platitelj s vlasnikom IBAN-a registriranim u banci primatelja. Cilj je smanjiti prijevare i pogrešne uplate te ojačati povjerenje u digitalna plaćanja.
Hrvatska udruga banaka (HUB) ističe da je uvođenje VoP-a i instant plaćanja provedeno „uspješno, stabilno i bez zastoja”, uz testiranja banaka i institucija. Hrvatska je, naglašavaju, među prvim državama europodručja koja građanima i tvrtkama omogućuje slanje i primanje instant uplata 24 sata dnevno, tijekom cijele godine.
Ipak, u prvim danima rada sustava zabilježen je manji broj upozorenja korisnicima. Najčešće su problem bili skraćeni ili različito upisani nazivi tvrtki te varijacije u osobnim imenima – dodatna slova, srednja imena ili dijakritički znakovi. HUB uvjerava da su to „očekivane, izolirane situacije” koje ne ugrožavaju sigurnost ni dostupnost sustava. Ako je platitelj siguran u točnost IBAN-a i primatelja, transakciju može potvrditi i kad se pojavi upozorenje.
Erste banka navodi da su primili prigovore manjeg broja klijenata upravo zbog nepodudaranja imena i IBAN-a pri zadavanju naloga. VoP, pojašnjavaju, može vratiti četiri rezultata: • potpuno podudaranje – ime ili naziv u potpunosti odgovara vlasniku IBAN-a; • djelomično podudaranje – platitelj dobiva ispravan naziv primatelja; • bez podudaranja – uneseni podaci ne pripadaju IBAN-u; • nije moguće provesti provjeru – primjerice kada banka primatelja nije dostupna. Na temelju prikazane poruke klijent odlučuje hoće li nastaviti ili odustati od plaćanja.
Hrvatska narodna banka zasad nije zaprimila nijednu službenu pritužbu. Smatraju da je u „inicijalnoj fazi prilagodbe” normalno određeno nesnalaženje, osobito kod dugih naziva primatelja, no očekuju postupno privikavanje korisnika na uslugu koja, kažu, olakšava uplate i pomaže u otkrivanju mogućih prijevara.
Kako izbjeći zastoj pri uplati? • Provjerite točan naziv ili ime primatelja – koristite službeni zapis bez skraćenica. • Obratite pozornost na dijakritičke znakove i srednja imena. • Ako prvi put plaćate nepoznatom primatelju, dodatno provjerite IBAN. • U slučaju upozorenja, transakciju odobravajte samo ako ste sigurni u podatke.
Banke poručuju da će nastaviti educirati korisnike i nadzirati rad sustava, dok VoP ostaje važan iskorak prema sigurnijem i bržem digitalnom plaćanju u Hrvatskoj i Europskoj uniji.