Luka Antwerpen-Bruges, jedno od najvećih svjetskih čvorišta za automobilsku logistiku, trenutačno je krcata s tisućama automobila, kombija, kamiona i traktora koji su trebali otploviti prema Sjedinjenim Državama. Nakon što je američki predsjednik Donald Trump u svibnju najavio nove uvozne carine, mnogi su proizvođači i kupci odlučili pauzirati isporuke, pa je promet vozila prema SAD-u naglo usporio.
Prema podacima luke, u prvoj polovici godine izvoz automobila i kombija pao je 16 % u odnosu na isto razdoblje 2024., dok je broj isporučenih kamiona i teških vozila potonuo čak 32 %. Posebno su pogođene skupocjene radne mašine čija vrijednost često prelazi 100 tisuća dolara – carina od 25 % predstavlja dodatni trošak koji proizvođači nisu spremni preuzeti.
U priopćenju luke upozorava se da „Izgledi za drugu polovicu godine ostaju neizvjesni. Mnogo će ovisiti o tome hoće li se trgovinski sporazum između Europske unije i SAD-a moći postići do 1. kolovoza“. S više od tri milijuna vozila pretovarenih tijekom 2024., Antwerpen-Bruges životno ovisi o američkom tržištu, koje je drugi najveći partner odmah nakon Ujedinjenog Kraljevstva.
Justin Atkin, predstavnik luke za Ujedinjeno Kraljevstvo i Irsku, ističe da su carine za razliku od Brexita ili pandemije stigle iznenada: „Zbog pandemije smo imali karantenu, zatim smo izašli iz karantene, pa se vratili u karantenu. Iako su u početku bili nepripremljeni, ljudi su se s vremenom navikli nositi s tim. S druge strane, ljudi su pričali o carinama u ‘pripremi’ za Trumpa, ali mislim da nitko nije očekivao razinu i ozbiljnost trenutačnih mjera“.
Zbog istih mjera u Antwerpenu se gomilaju i kineski automobili koji su preusmjereni s američkog tržišta, dok američki izvoznici užurbano šalju robu u Europu nastojeći preduhitriti eventualni odgovor Bruxellesa. Posljedice se osjećaju diljem kontinenta: teglenice prosječno čekaju 66 sati na ukrcaj u Antwerpenu, a 77 sati u Rotterdamu, što je najgora zagušenost europskog opskrbnog lanca od pandemije koronavirusa. Situaciju dodatno pogoršavaju neuobičajeno nizak vodostaj Rajne te prekid suradnje dviju najvećih kontejnerskih linija, švicarske MSC-a i danskog Maerska, koji su promijenili rasporede i prebacili se na druge terminale.
Uz povećani dotok robe iz Azije, stručnjaci procjenjuju da bi se zastoji mogli protegnuti mjesecima. Hoće li Washington i Bruxelles do kolovoza uspjeti ublažiti trgovinski rat, ključno je pitanje za europske luke koje se – poput Antwerpen-Brugesa – već dave u vlastitom teretu.