Rijeka – Tisuće vjernika pohodilo je u utorak Svetište Majke Božje Trsatske, najvažnije marijansko hodočasničko odredište na Kvarneru, no prodavači koji tradicionalno opsjedaju okolne staze i ove su godine ostali kratkih rukava.
Autobusi gradskog prijevoza cijeli su dan iskrcavali hodočasnike, a najuporniji su, kao i uvijek, birali 561 Trsatsku stubu kao simboličan put pročišćenja. Na vrhu ih je dočekala raskošna sajamska ponuda – od kućanskih potrepština i odjeće do slastica i brzih zalogaja – ali promet kroz blagajne bio je tanak.
„Posao ne ide nikako, ljudi nemaju novca”, rezignirano je priznao jedan prodavač pokušavajući spasiti robu sniženjima „sve po 10 i 5 eura”. Sličan ton moglo se čuti i nekoliko štandova dalje: „Ne samo da nema kupaca, nego više nigdje nema ni djece.”
Cijene hrane, isticali su hodočasnici, dodatno su ih odvratile od kupnje. Porcija ćevapa koštala je 10 eura, a pržene lignje s pomfritom 15 eura. Šarenilo torbi i novčanika od 5 do 10 eura, pa čak i brendirane naočale od 60 eura, uglavnom je ostajalo na vješalicama.
Prodavači koji već godinama obilaze sajmove po cijeloj zemlji kažu da je „svugdje ista situacija” – mnogo šetača, malo stvarnih kupaca. Doba nakon pandemije, rast troškova života i inflacija, tvrde, zarezali su duboko u kućne proračune posjetitelja.
Dok su se u crkvi i klaustru nizale mise i molitve, a Riječani uživali u rijetkom hladu svetišta, tržni dio proslave pokazao je drugu stranu blagdana: vjera još okuplja mnoštvo, ali novac više ne kola sajmom kakav Trsat pamti.