Kad je njemački softverski div tiho provjerio kako njegovi konzultanti reagiraju na umjetnu inteligenciju, dobio je neočekivano snažan dokaz ljudske skeps e.
U internom pokusu pet je timova dobilo više od 1 000 odgovora na poslovne zahtjeve koje je sastavio SAP-ov AI kopilot Joule for Consultants – posao koji bi inače trajao tjednima. Četiri su tima mislila da analizu potpisuju pripravnici tek pristigli s fakulteta. Ocijenili su je „impresivnom” i procijenili joj točnost na oko 95 %. Peti je tim znao da iza rezultata stoji algoritam – i gotovo sve je odbacio. Tek kada su morali provjeravati svaku stavku pojedinačno, priznali su da su odgovori jednako precizni kao kod ostalih, ponovno oko 95 %.
„Lekcija je da moramo biti vrlo oprezni kako uvodimo AI, posebno u načinu na koji o njegovim mogućnostima komuniciramo starijim konzultantima i uklapamo ga u njihove radne procese”, kaže Guillermo B. Vazquez Mendez, glavni arhitekt poslovne transformacije u SAP-u Amerika.
Od otpora do prihvaćanja
Sumnjičavost, napominje Vazquez, nije iznenađenje: veterani s dva ili tri desetljeća iskustva nose golemo institucionalno znanje – i razumljiv oprez. No Joule, tvrdi on, ne zamjenjuje ljude nego pojačava njihovu stručnost.
„AI im uklanja papirologiju, pa mogu ponuditi visokokvalitetne odgovore u djeliću vremena”, ističe. Ljudski nadzor uvijek ostaje, ali umjesto potrage za dokumentacijom konzultanti dobivaju vrijeme za složenije zadatke.
Pomak fokusa: od tehnike prema biznisu
Tradicionalno je 80 % konzultantskog vremena odlazilo na razumijevanje tehničkih sustava, dok su se klijenti istim postotkom bavili svojim poslovanjem. AI kopilot taj omjer okreće: algoritam preuzima tehničke detalje, a savjetnici se posvećuju industriji i poslovnim ciljevima klijenata.
Brže uvođenje novih ljudi
Alat se pokazao i mostom između generacija. Mladi, tehnološki vičniji zaposlenici uz Joule brže postaju samostalni, dok se seniori uključuju ondje gdje je njihova ekspertiza najvrjednija. Ključ je u vještom „promptiranju” – davanju preciznih uputa kako bi AI izradio tablice, prezentacije ili analize. Kad savladaju način postavljanja pitanja, konzultanti redovito dobivaju strukturiranije i upotrebljivije odgovore.
Pogled unaprijed
Vazquez naglašava da je današnja faza „tek dječji korak” umjetne inteligencije. Copiloti zasad ovise o dobro osmišljenim promptovima, no sljedeći će razvojni ciklus omogućiti da sustavi samostalno čitaju cijele poslovne procese, prepoznaju gdje treba čovjeka, a gdje se posao može prepustiti agentima. SAP-ovo iskustvo s više od 3 500 mapiranih procesa i podatkovnom podrškom trgovine vrijedne 7,3 bilijuna dolara godišnje stvara, uvjeren je, odskočnu dasku za agentički AI sposoban rješavati složene izazove.
Za SAP-ove konzultante to znači manje „rudarenja” po kodu i više strateškog savjetovanja – uz pomoć inteligentnog suputnika koji, ako mu se pruži prilika, zna biti jednako precizan kao i čovjek, ali i dalje treba ljudsku ruku da ga usmjeri.