Mađarska je već ušla u predizbornu groznicu za travanj iduće godine, a u središtu kampanje sve se češće pojavljuju računalno stvoreni prizori. Na profilima premijera Viktora Orbána te stranica koje ga podržavaju niču uvjerljive, ali umjetno generirane snimke i fotografije – od vojnika koji odlaze na ukrajinsko bojište i vraćaju se u lijesovima, do izmišljenih građana koji ogorčeno napadaju oporbu.
Najaktivnija je organizacija Nacionalni pokret otpora (NEM), bliska Orbánovoj stranci Fidesz. Od 15. lipnja na oglase na Facebooku i YouTube-u potrošila je više od 1,5 milijuna eura, najviše među svim političkim akterima u Europskoj uniji. Kampanje su u pravilu neoznačene, iako nova europska pravila zahtijevaju jasnu oznaku tko naručuje politički oglas i zabranu mikrotargetiranja.
Pojedini video-zapisi prikazuju nestvarne osobe koje s gnjevom govore o navodnim planovima glavnog izazivača Pétera Magyara, dok drugi koriste duboke krivotvorine samog Magyara. Dio sadržaja pak promiče Orbánove politike, poput njegovog protivljenja kandidaturi Ukrajine za članstvo u EU. Upravo je spot s AI kreiranim vojnicima u lijesovima emitiran na državnoj televiziji uoči dopisnog glasovanja o ukrajinskom pristupnom procesu.
Vlada tvrdi da je uporaba umjetno stvorenih materijala prihvatljiva ako su jasno označeni. No u praksi se često pojavljuju bez takvih upozorenja. I sam Magyar je ranije objavio satiričnu, ali neoznačenu fotografiju na kojoj nosi vojnu odoru. „Ako je jasno vidljivo i svima očito da je riječ o AI-u, onda to nije problem”, poručio je oporbenjak, istaknuvši da bi sve drugo moglo predstavljati „izbornu prijevaru”. Orbánove je uratke nazvao „patetičnima”.
Državni povjerenik za umjetnu inteligenciju László Palkovics smatra da „bi bilo poželjno izbjegavati pokušaje utjecaja na birače AI sadržajem”, no dodaje da je „svakome na volju” kako će tehnologiju koristiti. Vlada, kaže, podržava europski Akt o umjetnoj inteligenciji i namjerava donijeti vlastiti etički kodeks, premda je ministar gospodarstva Márton Nagy priznao da mađarske tvrtke kaskaju za ostatkom EU u primjeni AI-a.
Stručnjaci upozoravaju da duboke krivotvorine mogu izazvati snažne emocionalne reakcije te tako preusmjeriti javno mnijenje. Komunikacijska znanstvenica Petra Aczel očekuje „iznimno snažne senzorne podražaje u nadolazećim kampanjama diljem svijeta”, dok konzultant za umjetnu inteligenciju George Tilesch upozorava da algoritmi društvenih mreža, u kombinaciji s naglim razvojem generativnog AI-a, stvaraju „potencijalno vrlo toksičnu smjesu”.
EU Akt o umjetnoj inteligenciji, slažu se analitičari, neće bitno obuzdati političke aktere. Kako se travanjski izbori približavaju, Mađarska tako postaje laboratorij za iskušavanje moći umjetne inteligencije u demokratskom procesu – i test koliko su birači spremni razlikovati stvarnost od digitalne iluzije.