Online kupovina u Hrvatskoj bilježi snažan uzlet – u posljednjih pet godina udvostručila se, najvećim dijelom zahvaljujući pandemiji i dolasku globalnih platformi kao što su AboutYou, Zalando i Temu, koji su potrošačima donijeli besplatnu dostavu, povrat robe i vrlo niske cijene. Ipak, domaće tržište i dalje zaostaje za prosjekom eurozone.
Marcel Majsan, predsjednik Udruge eCommerce Hrvatska, ističe kako su „veliki brendovi potaknuli sigurnost“, no napominje da je konkurencija sada oštrija nego ikad: uz alate poput Shopifyja i ChatGPT-a praktički svatko može pokrenuti webshop, pa opstaju samo oni koji se istaknu kvalitetom i iskustvom.
Stručnjakinja za maloprodaju Ana Brajković podsjeća da se promijenilo više od samog kanala kupnje: „Kupujemo osjećaj, a ne proizvod.“ Prema njezinim riječima, čak 95 % odluka donosimo na temelju osjetila, zbog čega trgovci moraju ulagati u bogate vizualne i video sadržaje koji bude emocije.
Unatoč rastu, Hrvati ostaju skeptični. Plaćanje pouzećem i dalje je najčešći oblik plaćanja, dok se kreditne kartice koriste znatno rjeđe nego u ostatku Europe. Globalno je oko 20 % maloprodaje već prešlo online, a u Hrvatskoj je taj udio niži. Prognoze govore da bi do 2033. polovica sve kupnje mogla biti internetska.
S rastom potražnje raste i broj prijevara. Majsan upozorava na navalu lažnih stranica koje nude proizvode „predobre da bi bili istiniti“. Kupci često plate artikl koji nikada ne stigne ili prime nešto sasvim drugo, a sve je češća praksa slanja neželjenih paketa. Kako bi se zaštitili, Udruga eCommerce Hrvatska pokrenula je portal Safe Shop za provjeru pouzdanosti webshopova.
Potencijal domaćeg e-trgovanja očit je, ali njegovo ostvarenje ovisit će o jačanju povjerenja potrošača, suzbijanju prijevara i osmišljavanju emotivno privlačnih online iskustava koja će nadmašiti tradicionalnu kupnju.