Hrvatska se, unatoč ubrzanom rastu broja električnih automobila, i dalje bori s kroničnim nedostatkom pouzdanih punionica. Novo istraživanje tvrtke Qelo, provedeno u suradnji s Piniom labom na gotovo 400 vlasnika e-vozila, pokazuje da od nešto više od 10 000 javnih punjača mnogi povremeno ne rade, čime se urušava povjerenje vozača u infrastrukturu.
Ključni nalazi ankete:
• 57 % sudionika naišlo je na neispravnu ili privremeno nedostupnu javnu punionicu. • 16 % imalo je problema s plaćanjem ili je dugo čekalo zbog zauzetih punjača. • 43 % vozača barem je jednom iskusilo „tjeskobu dosega” – strah da će ostati bez energije prije nego pronađu sljedeći punjač.
Najkritičnije „pustinje punjenja” nalaze se uz glavne autoceste, turističke rute i u ruralnim područjima. Upravo ondje vozači izvještavaju o najjačem osjećaju nesigurnosti na putu.
Motivi za prelazak na struju
Unatoč problemima, više od polovice ispitanika električne je automobile odabralo zbog tehnoloških inovacija i performansi, dok dugoročne financijske uštede navodi sličan udio. Ekološka održivost ključna je za oko trećinu sudionika, a državne subvencije bile su presudne za 27,5 % kupaca.
Demografska slika otkriva snažan rodni disbalans: gotovo 90 % vlasnika e-vozila su muškarci, a tek 10 % žene.
Kućno punjenje – povoljno, ali ne za sve
Velika većina vozača (84 %) nema teškoća s punjenjem kod kuće, no dio njih još se suočava s visokim početnim troškom ugradnje vlastitog punjača ili nedostatkom odgovarajućeg prostora. Kao alternativu izdvajaju punionice na parkiralištima trgovačkih centara te punjenje na radnom mjestu.
Poziv na brzu akciju
Autori istraživanja ističu da Hrvatska hitno mora povećati gustoću i pouzdanost mreže, osobito na ključnim prometnicama i u slabije razvijenim područjima, kako bi se otklonila „tjeskoba dosega” i potaknula šira prihvaćenost električnih vozila.