Tvornički osmijeh dugouhog čudovišta Labubua postao je najnoviji kineski izvozni hit, no istodobno je pokrenuo i utrku mačke i miša između državnih inspektora i podzemnih proizvođača tzv. Lafufuna – vjernih, ali nezakonitih kopija.
Pop Mart, tvrtka koja stoji iza „ružnoslatkog” vilenjaka s krznenim ušima, ove je godine zabilježila globalni kultni status. Lutke od 99 do 399 juana u Kini, odnosno 17,50 britanskih funti u Ujedinjenom Kraljevstvu, prodaju se uz takvu pomamu da su britanske trgovine morale povući dio asortimana zbog tučnjava kupaca. Resell cijene lete još više.
Državni mediji oduševljeno su proglasili Labubu simbolom prijelaza s parole „Proizvedeno u Kini” na „Stvoreno u Kini”. List People’s Daily istaknuo je kako lutka spaja snažnu industrijsku bazu s „emocionalnim potrebama globalnih potrošača”. Upravo taj status meke moći natjerao je vlasti na rijetko viđen žar u zaštiti intelektualnog vlasništva.
• U travnju je carina u Ningbou zaplijenila 200 000 sumnjivih Labubu proizvoda. • Sljedeća racija prošloga mjeseca donijela je još više od 2 000 zaplijenjenih kopija. • U trgovačkoj četvrti Huaqiangbei u Shenzhenu najavljeno je redovito obilazak štandova s ciljem pronalaska „krivotvorenih i nekvalitetnih” Labubua.
Međutim, zabrane su proizvodnju samo gurnule dublje u sjenu. Dovoljan je jedan poziv u uličici punoj lažnih torbica: izroni tetovirani posrednik s platnenom vrećicom nakrcanom plišanim privjescima. U prepunom trgovačkom centru prodavač izvuče crnu vreću ispod pulta i ponudi Lafufue po 168 juana.
Put do gotove kopije počinje u stambenoj zgradi 40-ak kilometara dalje. Tamo 59-godišnja Li Yang* i susjeda Wang Bi* sate provode na plastičnim stolicama režući silikonske glave čudovišta koje stižu na kolicima. Zadatak je precizan: oštrim nožem raspoloviti svaki odljev kako bi se kasnije napunio i sastavio. Plaćene su 0,04 juana po komadu. Uz tempo od 800 do 1 000 glava dnevno, dnevnica jedva doseže 40 juana.
Ni Li ni Wang nikad nisu čule za Labubu, a još manje za višestotinske prodajne cijene. Tek je Liina unučica, ugledavši jedan dovršeni primjerak, uskliknula: „Labubu!”
Analitičarka potrošačkih trendova Yaling Jiang upozorava da je obrana autorskih prava nad lutkom postala „pitanje nacionalnog interesa”. No brojke s terena pokazuju da će, dokle god postoji globalna glad za dugouhim čudovištem, podzemne radionice nastaviti rezati, puniti i prodavati Lafufue – daleko od svjetla službenih pohvala i sve bliže skrovitim hodnicima kineskih nebodera.
*Imena su promijenjena.