Hibridna vozila osvajaju europsko tržište, ali sa složenijom tehnologijom dolazi i niz novih izazova za vlasnike. Hrvatski autoklub (HAK) izdvojio je najčešće kvarove te preporuke kako ih ublažiti.
Visokonaponska baterija – ključni trošak
• Glavni izvor straha ostaje pogonska baterija; zamjena cijelog paketa iznimno je skupa.
• Prednost imaju modeli čiju je bateriju moguće otvoriti i promijeniti samo neispravni modul.
Punjenje i kabeli
• Kod plug-in hibrida često strada kabel za punjenje. Nakon svake upotrebe obvezno vratite zaštitne poklopce, pažljivo motajte kabel i čuvajte ga u predviđenoj torbi.
• Pokidani ili uprljani utikač može spriječiti punjenje, a kvar na ugrađenom ispravljaču potpuno blokirati dovod struje.
• Zablokirani mehanizam za otključavanje kabela najčešće se rješava tako da se utikač gurne dublje, pa vozilo ponovno otključa.
Slaba karika: 12-voltni akumulator
• Proizvođači radi uštede mase ugrađuju male 12 V baterije koje rano otkazuju.
• Kratak spoj na ćeliji može oštetiti skupu elektroniku, stoga redovito provjeravajte napon i kapacitet.
• DC/DC pretvarač koji zamjenjuje klasični alternator također može otkazati, a popravak je skuplji od zamjene običnog alternatora.
Blagi hibrid i remen generatora/startera
• Sustav od 48 V izgleda poput alternatora, ali pokreće i motor.
• Pukne li pogonski remen, vozilo nema klasičan elektropokretač i neće upaliti – remen stoga mijenjajte preventivno.
Hlađenje višestrukih krugova
• Visoke struje zahtijevaju zasebne rashladne petlje za bateriju, motor i elektroniku.
• Više crpki, ventila i senzora znači i više točaka mogućeg curenja; redovne kontrole sprječavaju pregrijavanje.
Redovno klasično održavanje ostaje obvezno
• Filteri, ulje, svjećice i remeni motora s unutarnjim izgaranjem i dalje imaju svoje servisne intervale.
• Novi hibridi sve češće voze na struju, no benzinski ili dizelski motor ne smije se zanemariti.
Hibridi donose veću učinkovitost i dulji električni doseg, ali i složeniju mehaniku. Kako bi izbjegli visoke račune, vozači bi trebali temeljito proučiti upute vozila te pratiti preporuke servisa – uz posebnu brigu o baterijama, kabelima i rashladnim sustavima.