Hrvatska udruga poslodavaca (HUP) ponovno je prozvala aktualni Zakon o radu nedjeljom, naglašavajući kako najviše šteti malim trgovcima i turističkim destinacijama. Poslodavci traže reviziju zakona, uz poruku da radnicima treba pravedno platiti rad vikendom, ali smatraju da bi poduzetnicima trebalo omogućiti veću slobodu odlučivanja o radu nedjeljom.
Iz HUP-a ističu kako su posljednjih godina poremećaji u dobavnim lancima, inflacija i rast životnih troškova dodatno pogoršali uvjete poslovanja. Zbog toga, naglašavaju, treba „provesti stručnu i pažljivu reviziju Zakona o radu nedjeljom te omogućiti poduzetnicima samostalnu odluku o radu nedjeljom uz adekvatnu nagradu zaposlenih”.
Poslodavci upozoravaju da već bilježimo usporavanje rasta trgovine na malo, dok prihodi od turizma opadaju već dvije godine. Statistika pokazuje da je rast trgovine na malo u prvom kvartalu pao na 3,5 posto, nasuprot 6,6 posto krajem 2024. godine, a razlog su visoka lanjska baza, zimski bojkoti i kasniji Uskrs.
Administrativna ograničenja i dodatna birokracija, poput ažuriranja cjenika, najviše pogađaju male trgovce. HUP tvrdi da ovi tereti nerazmjerno opterećuju one koji ionako teško funkcioniraju u ovakvim uvjetima, dok cijene sirovina – „naročito mesa, uljarica, kakaovca, kave” – kontinuirano rastu.
Zato smatraju da, umjesto prebacivanja odgovornosti za inflaciju na trgovce, država treba smanjiti svoj „ugriz” – prije svega kroz niži PDV na hranu i smanjenje parafiskalnih nameta. Dodatno preporučuju ciljana socijalna davanja najugroženijima i poticanje ulaganja u produktivnost te jačanje domaće prehrambene proizvodnje.
HUP se zalaže i za deregulaciju cijena goriva, najprije na benzinskim postajama uz autoceste, osobito s početkom turističke sezone. Napominju da je litra benzina u Hrvatskoj među najjeftinijima u EU – 1,44 eura – dok je u Njemačkoj 1,67 eura, Italiji 1,70, a u Austriji 1,48 eura. Tvrde da nema razloga da hrvatski porezni obveznici „subvencioniraju cijenu goriva stranim državljanima”.
„S obzirom na to da gorivo u Hrvatskoj dominantno toče domaći građani izvan autocesta, uvođenje tržišnih cijena isključivo na autocestama predstavlja logičan i ciljan korak. Takva mjera omogućila bi distributerima fleksibilnost u razdoblju pojačanog prometa, potaknula bi ulaganja u maloprodajnu infrastrukturu i digitalizaciju usluge, a istodobno bi očuvala socijalnu osjetljivost prema domaćem stanovništvu”, poručuju iz HUP-a.