Hrvatska je ove godine skočila s 15. na 11. mjesto na europskom indeksu transparentnosti tržišta rabljenih vozila koji provodi tvrtka carVertical. Iako rezultat predstavlja najveći pomak među 25 analiziranih zemalja, izvješće otkriva da lažiranje brojača kilometara i skrivanje oštećenja ostaju česta praksa.
Prema podacima prikupljenima između rujna 2024. i kolovoza 2025., od ukupno analiziranih vozila u Hrvatskoj 2,2 % ima vraćenu kilometražu, u prosjeku za 73 500 kilometara. Za 54,3 % automobila zabilježena su oštećenja, a prosječni iznos odštetnog zahtjeva doseže 3 100 eura.
„Vozači često traže automobile s manje od 100 000 ili 200 000 kilometara. Teže je prodati vozilo s velikom kilometražom pa nepošteni prodavači vraćaju brojač kako bi povećali zaradu”, objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za automobile tvrtke carVertical.
Uvoz i dalje dominira domaćim tržištem: 67,3 % provjerenih automobila stiglo je iz inozemstva, što je porast u odnosu na 65,2 % godinu prije. Prosječna starost provjerenih vozila iznosi 8,2 godine – gotovo jednako kao 2024. (8,1 godina) – što potvrđuje sklonost hrvatskih kupaca prema novijim rabljenim automobilima.
Zapadna Europa prednjači
Najtransparentnije tržište ponovno je Ujedinjeno Kraljevstvo, gdje je samo 2,3 % automobila imalo lažiranu kilometražu, a tek 17 % zabilježenu štetu. Slijede Italija, Njemačka, Švicarska i Francuska. S druge strane, pet zemalja s najnižom transparentnošću ostaje nepromijenjeno: Ukrajina, Latvija, Litva, Rumunjska i Estonija. U Ukrajini je, primjerice, 9,5 % automobila s vraćenim brojačem, a čak 78 % vozila uvezeno je iz inozemstva.
Buzelis ističe da se prijevare lakše događaju u državama s visokim udjelom uvoza i nižim životnim standardom: „Što više rabljenih automobila prelazi granice, to je teže pratiti njihovu povijest, pa rizik od krivotvorenja kilometraže i prikrivenih oštećenja raste.”
Indeks transparentnosti obuhvaća šest čimbenika: udio automobila s vraćenom kilometražom, prosječan broj vraćenih kilometara, udio vozila s oštećenjima, prosječnu vrijednost štete, udio uvezenih automobila te prosječnu starost provjerenih vozila. Najveću težinu imaju upravo prijevare s kilometražom.
Iako je Hrvatska znatno poboljšala poziciju, rezultati pokazuju da kupci i dalje moraju biti oprezni, provjeravati povijest vozila i ne nasjedati na nerealno povoljne ponude.