Kanadski redatelj David Cronenberg vraća se na velika platna s filmom „Gospodar mrtvih” („The Shrouds”), koji hrvatsku premijeru doživljava neposredno nakon Noći vještica. Mračni termin nije slučajan: riječ je o ostvarenju koje se daleko više uklapa u Dan mrtvih nego u kostimiranu zabavu 31. listopada.
U središtu radnje je poduzetnik Karsh (tumači ga Vincent Cassel u svojoj trećoj suradnji s Cronenbergom), vlasnik futurističkog groblja i restorana. Nakon što supruga Becca (Diane Kruger) umre od agresivnog raka dojke, Karsh razvija tehnologiju „GraveTech“ – sustav 8K kamera ugrađenih u grobnice koje obiteljima omogućuju da na mobilnoj aplikaciji u stvarnom vremenu prate raspadanje posmrtnih ostataka.
Uvodna scena iz perspektive kamere unutar groba jasno postavlja ton: Cronenberg kombinira prepoznatljivi body-horror s intimnom, gotovo ispovjednom pričom o nemogućnosti prihvaćanja gubitka. Autor je i sam 2021. izgubio suprugu Carolyn Zeifman, a film funkcionira kao njegova katarza; Karsh fizički sliči redatelju i nosi njegovu frizuru, odjeću i neutaživu potrebu da ostane „uključen u ženino tijelo kao i za života“.
Priču dodatno kompliciraju podzapleti: skrnavljenje groblja, sumnje u strane investitore te neobične izrasline na Beccinim kostima koje odbijaju trunuti. Taj spoj žalovanja, tehnološke opsesije i paranoidnog trilera povremeno narušava koheziju filma, ali istodobno pojačava glavnu autorovu tezu – i mrtvi mogu biti nadzirani, a tehnologija prodire u najintimnije sfere ljudskog iskustva.
Ocijenjen s čvrstih tri i pol zvjezdice, „Gospodar mrtvih” nudi:
• eksplicitne prikaze fizičkog propadanja koji podsjećaju na „Uklete blizance” i „Sudara”;
• dijaloški vođenu raspravu o granicama tehnološkog nadzora;
• emotivno razarajuću sliku osobe koja se bori s gubitkom.
„Koliko si spremna zaći u tamu?” pita Karsh jedan od likova. S istim pitanjem Cronenberg se obraća publici: spremni ili ne, film vas vodi u ponor boli, tijela i tehnologije – taman na vrijeme za najmračniji dan u godini.