Najveći svjetski proizvođač žestokih pića Diageo objavio je znatan pad godišnje operativne dobiti i proširio plan ušteda dok traži stalnog nasljednika za bivšu izvršnu direktoricu Debru Crew.
Tvrtka koja drži brendove poput Guinessa, Johnnieja Walkera, Gordon’sa i Smirnoffa završila je financijsku godinu do kraja lipnja s gotovo 28-postotnim padom operativne dobiti u odnosu na prethodnih 12 mjeseci.
Istodobno je cilj ušteda povećan sa 500 na 625 milijuna funti. Privremeni izvršni direktor i financijski šef Nik Jhangiani naglasio je da rezanje troškova „nije vezano uz otkaze”, premda će se pojedina radna mjesta ukinuti, a ukupna radna snaga bi se, kako kaže, još mogla i povećati.
Najava rezultata stiže nekoliko tjedana nakon što je tvrtka priopćila da je Crew „sporazumno” odstupila s čela kompanije, usred pritiska investitora zbog pada cijene dionice. Diageo sada mora pronaći i novog šefa i novog financijskog direktora.
Još jedan uteg su američke carine. Diageo je potvrdio da u tekućoj godini očekuje oko 200 milijuna dolara udara od tarifa koje je uvela administracija Donalda Trumpa: 10 % na uvoz britanskih pića i 15 % na ona iz Europske unije, dok meksički i kanadski proizvodi ostaju pošteđeni. Carine na britansku robu primjenjuju se od 30. lipnja, a na EU robu stupaju na snagu 7. kolovoza.
Kompanija provodi „upravljanje zalihama, optimizaciju opskrbnog lanca i preraspodjelu ulaganja” kako bi ublažila posljedice te očekuje da će neutralizirati otprilike polovinu troška tarifa.
Jhangiani je rezultate opisao kao „izazovnu godinu”, no izdvojio je nekoliko zvijezda portfelja: Guinness, tekilu Don Julio i voćni kanadski viski Crown Royal Blackberry. „Jasno je da moramo učiniti mnogo više na široj ponudi brendova”, dodao je.
Dionice Diagea od početka godine pale su više od četvrtine, čime su treći najgori izvođač u indeksu FTSE 100; cijena je na razini iz 2016. Pad potrošnje među mlađim generacijama i prelazak potrošača na jeftinije etikete zbog životnih troškova dodatno su pritisnuli prihode.
Crew je, nakon što je 2023. preuzela tvrtku poslije iznenadne smrti dugogodišnjeg šefa Ivana Meneza, već u prvim mjesecima mandata morala izdati upozorenje o zaradi zbog oštrog pada prodaje u Latinskoj Americi i na Karibima. Uoči prošlog Božića pubovi u Ujedinjenom Kraljevstvu žalili su se da im je Guinness bio racionaliziran zbog pogrešne procjene opskrbnog lanca.
Diageo sada računa da će agresivnije mjere štednje i fokus na najjače brendove barem djelomično vratiti povjerenje ulagača dok potraga za novim čelnikom ulazi u punu brzinu.