Najnoviji indeks Eurostata o razinama cijena osobne transportne opreme otkriva velike razlike u cijenama automobila, motocikala i bicikala među 36 europskih država.
• Turska je apsolutni rekorder po skupoći: vozila su ondje 36,4 % skuplja od prosjeka Europske unije. Iako je razlika prema EU-u i dalje golema, lani je iznosila čak 47,1 %.
• U samoj Uniji najviše cijene bilježi Danska, 19,1 % iznad prosjeka. Razlog su ekstremno visoki porezi na kupnju vozila, potvrđuje istraživač Europske središnje banke Georg Strasser.
• Island (18,1 %), Nizozemska (14,3 %), Irska (10,3 %) i Švicarska (10,2 %) slijede na listi najskupljih tržišta.
Na drugoj strani ljestvice nalaze se Sjeverna Makedonija i Slovačka, gdje su automobili 12,3 %, odnosno 11,4 % jeftiniji od EU prosjeka. Među povoljnijim destinacijama su i Slovenija, Cipar, Češka, Norveška, Latvija, Crna Gora te Poljska – posvuda najmanje 7 % ispod prosjeka.
Četiri najveće ekonomije Unije pokazuju umjerene razlike: Španjolska je 3,8 % ispod prosjeka, Njemačka je 0,4 % iznad, dok su Francuska i Italija praktički u ravnini s prosjekom.
Strasser objašnjava da cijene oblikuju dva glavna čimbenika:
- Porezni sustav – PDV, posebne takse, lokalni nameti i ekološki bonus-malus programi mogu povećati ili sniziti krajnju cijenu vozila.
- Strategija „pricing-to-market“ – proizvođači prilagođavaju cijene kupovnoj moći, potrošačkim preferencijama i brendovskim sklonostima svakog tržišta.
Električna vozila dodatno zakompliciraju sliku. Države koje konvencionalne automobile snažno oporezuju, a električne oslobađaju davanja, u prosjeku mogu izgledati "skupo", iako indeks ne prikazuje unutarnju strukturu tržišta.
OECD-ovi podaci potvrđuju da sama stopa PDV-a ne objašnjava sve: presudni su i posebni nameti, registracijske pristojbe te poticaji za ekološki prihvatljivije modele.
Zaključak za kupce koji razmišljaju o uvozu automobila: kalkulator u ruke. Razlike u nabavnoj cijeni često ponište carine, homologacije, registracije i dodatna oprema prilagođena domaćim propisima. Ono što na papiru djeluje kao povoljnija kupnja nerijetko se, nakon svih davanja, pokaže tek iluzijom uštede.