Požari na osobnim vozilima danas su rijetki, ali još uvijek se događaju – najčešće zbog tehničke neispravnosti ili ljudskog propusta, objašnjava tehnički savjetnik HAK-a Marin Morava.
• Stari modeli bili su ranjiviji Nekadašnji automobili, proizvedeni prije tridesetak godina, češće su se samozapaljivali zbog slabijih rješenja na spremniku i dovodu goriva, neispravnih rasplinjača, curenja na membranskim pumpama, preskakanja iskre na visokim naponima te skromne toplinske izolacije karoserije. Dodatni rizik stvarala je i upotreba ručnih prekidača umjesto releja.
• Moderna vozila donose nove opasnosti Današnji automobili opremljeni su brojnim električnim i elektroničkim sklopovima. Ako se oni ne održavaju redovito, ili ako dođe do tvorničke greške ili oštećenja instalacija (primjerice napadom glodavaca), nastaje veća vjerojatnost kratkog spoja i požara.
Posebnu pažnju treba posvetiti ispušnom sustavu: zbog regeneracije filtra krutih čestica temperatura ispuha katkad namjerno raste. Ako je cijev oštećena ili bez toplinske zaštite, užareni plinovi mogu zapaliti okolne dijelove vozila.
• Nepravilne nadogradnje Naknadno ugrađena elektronika – od svjetala do multimedijskih uređaja – često se postavlja s lošom izolacijom vodiča i bez odgovarajućih osigurača. Povećavanje amperske vrijednosti izgorenog osigurača samo prividno rješava kvar, a drastično povećava rizik od vatre.
• Motorni i tovarni prostor U motoru opasnost stvaraju istrošena crijeva goriva, curenje ulja na vruće ispušne dijelove i neuredno provučeni kablovi nakon popravaka. U prtljažniku ili kabini problem su „zaboravljeni“ predmeti: plinski upaljači ostavljeni na suncu, uređaji s litij-ionskim baterijama, sprejevi pod tlakom, pa čak i kanistar benzina koji vozači nose zbog neispravnog pokazivača goriva. Neugašeni opušci i uređaji ostavljeni u utičnici za upaljač također su česti uzroci.
• Što učiniti ako se pojavi plamen? Prvo nazvati vatrogasce na 193. Pokušaji gašenja bez odgovarajućeg znanja i opreme mogu ugroziti živote i povećati štetu, stoga je korisno imati protupožarni aparat u vozilu.
Morava podsjeća: redovito održavanje, izbjegavanje improvizacija i pravodobna zamjena istrošenih dijelova najbolja su zaštita od nepoželjnog susreta s vatrom na cesti.