Bruxelles se u petak pretvara u krizni stožer europske autoindustrije. Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen okupit će najveće direktore sektora na trećem, ujedno i posljednjem ovogodišnjem sastanku u sklopu „Strateškog dijaloga o budućnosti automobilske industrije”. Za samo tri sata razgovora očekuju se prijedlozi koji bi mogli odlučiti hoće li europski proizvođači preživjeti globalnu utrku elektrifikacije.
Smrtonosna opasnost
Izvršni potpredsjednik Komisije zadužen za industrijsku strategiju Stéphane Séjourné još je u travnju upozorio da „postoji rizik da će buduća karta globalne autoindustrije biti iscrtana bez Europe”. Računica je neumoljiva: prodaja vozila pada, energija je skuplja, a regulativa sve zahtjevnija.
Pritisak sa svih strana
• Kineski proizvođači, potpomognuti jeftinijom proizvodnjom baterija, preplavljuju tržište; u 2024. među deset najprodavanijih električnih modela na svijetu samo je jedan proizvod iz EU-a, Volkswagen ID.3.
• S druge strane Atlantika, američke carine uvedene na europske automobile dodatno smanjuju izvoznu računicu.
• Istodobno, tržišni udio baterijskih električnih vozila u Europi zaglavio je na 15 %.
Punjači kao usko grlo
U cijeloj Uniji postoji oko 880 000 javnih punionica, a čak 75 % smješteno je u Nizozemskoj, Francuskoj i Njemačkoj. Za ciljeve postavljene do 2030. trebalo bi ih 8,8 milijuna – deset puta više nego danas, odnosno 1,5 milijuna novih svake godine.
Industrija traži realniji plan
U otvorenom pismu Komisiji čelnici ACEA-e i udruge dobavljača CLEPA – Ola Källenius i Matthias Zink – poručili su da europski plan transformacije „mora nadilaziti idealizam i priznati trenutačne industrijske i geopolitičke realnosti”. Traže:
• niže cijene električne energije za punjenje,
• jače poticaje i porezne olakšice za kupce,
• ravnomjernu mrežu punionica,
• reviziju strogih CO₂ normi jer „u današnjim uvjetima više nije izvedivo” ispuniti ciljeve za 2030. i 2035.
Što je na kocki
Automobilski lanac u EU-u zapošljava više od 13 milijuna ljudi – više od šest posto ukupne radne snage – i generira oko bilijun eura BDP-a. Samo je u Njemačkoj lani nestalo 50 000 radnih mjesta. Ekonomski analitičar Ferdinand Dudenhöffer upozorava: „Svako izgubljeno radno mjesto, svaka zatvorena tvornica, više se neće vratiti.”
Vrijeme istječe
Europski Industrijski akcijski plan već nudi 1,8 milijardi eura kroz program Battery Booster i još milijardu iz Horizona Europe za istraživanje, no proizvođači tvrde da to nije dovoljno. Glavna direktorica ACEA-e Sigrid de Vries kratko poručuje: „Osjećaj hitnosti nije nestao. Potrebno nam je više akcije.”
Od Bruxellesa se stoga očekuje brz, konkretan odgovor. Ako ga ne bude, upozoravaju stručnjaci, karta globalne autoindustrije doista bi mogla ostati bez Europe.