Novo zajedničko istraživanje Deutsche Wellea i nizozemskog magazina De Groene Amsterdammer otvara neugodna pitanja za najvećeg europskog proizvođača automobila. Analiza javno dostupnih dokumenata kompanije pokazuje da se u opskrbni lanac Volkswagena vjerojatno slijevaju tant al, kositar, volfram i zlato (3TG) čija se eksploatacija povezuje s oružanim sukobima u Demokratskoj Republici Kongo i susjednim državama.
Stručnjaci Ujedinjenih naroda godinama upozoravaju da se ovi metali krijumčare iz istočnog Konga u Ruandu, gdje se miješaju s legalnom rudarskom proizvodnjom i izvoze diljem svijeta. Pobunjenička skupina M23, koju Kongo optužuje da uživa potporu Ruande, prema tim podacima zarađuje oko 800 000 dolara mjesečno upravo od takve trgovine.
Sumnjivi dobavljači na Volkswagenovu popisu
Na VW-ovu popisu talionica nalazi se najmanje šest tvrtki koje su vlade DR Konga ili Europske unije već povezale s trgovinom sirovinama iz ratnih zona:
• Malaysia Smelting Corporation (kositar) • Thaisarco, Tajland (kositar) • Yunnan Tin Company, Kina (kositar) • Ningxia Orient Tantalum Industry, Kina (tantal) • Gasabo Gold Refinery, Ruanda (zlato) • African Gold Refinery, Uganda (zlato)
U lanac je 2023. i 2024. ulazilo i zlato iz Sudan Gold Refineryja u Kartumu, tada pod kontrolom sudanske paravojne formacije Snage za brzu potporu (RSF) koju Sjedinjene Države terete za genocid.
Volkswagen u priopćenju navodi da „ne može ni potvrditi ni isključiti s apsolutnom sigurnošću“ jesu li navedene tvrtke doista dio njegova lanca opskrbe te ističe da „Grupa Volkswagen nema izravne poslovne odnose ni s jednom od navedenih tvrtki ili rudnika“.
‘Veliko iznenađenje i razočaranje’
Sasha Lezhnev, viši savjetnik istraživačke platforme The Sentry, ocjenjuje da automobilska industrija „ne posvećuje dovoljno pažnje onome što se događa u Kongu“. Marc Hummel iz švicarske organizacije Swissaid ide korak dalje: „To znači da je Volkswagenov opskrbni lanac kontaminiran krvavim zlatom i da postoji velika opasnost da se time neizravno financiraju sukobi.“ Hummel dodaje da je „veliko iznenađenje i razočaranje da takva tvrtka u svom opskrbnom lancu ima neke od najgorih i najzloglasnijih isporučitelja na svijetu“.
Transparentniji od konkurencije – ali nedovoljno
Volkswagen je jedini veliki europski proizvođač automobila koji javno objavljuje podatke o podrijetlu 3TG metala. Upravo je ta transparentnost omogućila sadašnju analizu, dok rivali poput Mercedesa, BMW-a, Renaulta ili Stellantisa takve informacije ne objavljuju.
No od 344 talionice i rafinerije koje su 2024. opskrbljivale Volkswagen samo je 61 % prošlo provjeru Responsible Minerals Initiative (RMI), a njihov se udio dodatno smanjuje. Kompanija tvrdi da joj je „cilj“ raditi isključivo s certificiranim talionicama te da „radi na tome da potakne i podrži dobavljače“ da dovrše proces certifikacije.
Regulativa još nema učinka
Europska unija je 2021. uvela obvezu provjere podrijetla 3TG metala, no mjera se odnosi samo na izravne uvoznike ruda i metala. Budući da proizvođači vozila sirovine uglavnom nabavljaju preko višeslojnog lanca posrednika, pravila ih za sada ne obvezuju.
U međuvremenu Volkswagen planira da do 2030. najmanje 70 % prodaje u Europi čine električna vozila – a to znači još veću potražnju za spor nim, ali neophodnim 3TG metalima. Dok se globalna utrka za sirovinama ubrzava, u Kongu nasilje i dalje traje, a otkrića DW-a pokazuju koliko je taj sukob upleten u svakodnevne proizvode europskih potrošača.