Dok teretni vlakovi tresu tračnice prema luci, Dalibor Vučković ostaje u sjeni reflektora. Kao pregledač vagona tvrtke ENNA Transport, on svakodnevno brine da svaki kotač, spoj i kočnica budu besprijekorno sigurni prije polaska s riječkoga čvorišta.
Ritam radnog dana
- U prosjeku pregleda oko sedam vlakova dnevno.
- Posao počinje prihvatom kompozicije, tehničkim pregledom i probom kočnica.
- Nakon ukrcaja tereta vlak prolazi novu provjeru i završnu kočionu probu.
Najzahtjevniji dio zadatka, kaže Vučković, jest pravodobna zamjena kočionih umetaka: „Ako su istrošeni, moramo isključiti kočnicu, označiti vagon i voditi preciznu dokumentaciju.” Pravilnici resornoga ministarstva propisuju minimalni postotak ispravnih kočnica, ovisno o nagibu pruge, tipu sustava i predviđenoj brzini.
Osmijeh stabilnog sektora Željeznički promet tereta u Hrvatskoj raste zahvaljujući položaju na četiri TEN-T koridora i skorom otvaranju terminala Rijeka Gateway. Studija Pomorskog fakulteta u Rijeci i Ekonomskog fakulteta u Osijeku procjenjuje da bi do 2040. riječka luka mogla stvoriti pet puta više ekonomske aktivnosti te više od 8 500 radnih mjesta – pod uvjetom ubrzane izgradnje nizinske pruge.
Za zaposlenike to znači dugoročnu sigurnost, beneficirani radni staž i mogućnost napredovanja. ENNA Transport, navodi Vučković, stalno ulaže u mentorstvo, interne treninge i radionice sigurnosti.
Korak prema održivosti Svaki teret prevezen elektrificiranom prugom smanjuje emisije stakleničkih plinova i prometne gužve: jedan teretni vlak može zamijeniti pedeset kamiona. Zato su pregledači poput Vučkovića ključni kotačić tranzicije prema čišćem i učinkovitijem prometu.
Dok vlakovi nestaju iza riječkih tunela, njihov „nevidljivi čuvar” ostaje na kolosijeku, spreman za iduću kompoziciju. Zahvaljujući njegovoj preciznosti, milijuni tona tereta – i sigurnost putnika – stižu na odredište bez zastoja.