Nova studija objavljena u časopisu JAMA Network Open pokazuje da se liječnike koji naglašavaju da u radu koriste umjetnu inteligenciju pacijenti doživljavaju kao manje kompetentne, pouzdane i empatične – čak i kad je riječ samo o administrativnim zadacima.
Istraživanje je obuhvatilo 1 276 odraslih osoba iz Sjedinjenih Država. Sudionici su gledali reklame za ordinacije koje su se razlikovale u samo jednoj rečenici: tvrdnji da liječnik upotrebljava umjetnu inteligenciju u administrativne, dijagnostičke ili terapijske svrhe. Kontrolna reklama nije spominjala AI. U svim verzijama ocjenjivale su se iste osobine liječnika, ali oni koji su povezani s AI-jem redovito su prolazili lošije.
Autori studije – Moritz Reis i Wilfried Kunde sa Sveučilišta u Würzburgu te Florian Reis s berlinske bolnice Charité – smatraju da je u podlozi nepovjerenja strah kako bi liječnici mogli slijepo slijediti preporuke algoritama. Pritom podsjećaju da je upravo odnos povjerenja jedan od temelja uspješnog liječenja.
„Kada liječnici informiraju svoje pacijente o korištenju umjetne inteligencije, trebali bi nastojati riješiti potencijalne probleme i istaknuti moguće koristi”, poručuju znanstvenici. Primjerice, AI može preuzeti dio administracije, što bi liječnicima ostavilo više vremena za razgovor s bolesnicima.
Autori zaključuju da, unatoč sve većoj tehnologizaciji, umjetna inteligencija – ako se primijeni promišljeno i transparentno – ima potencijal učiniti zdravstveni sustav humanijim.