Tisuće radnika Airbusa u Ujedinjenom Kraljevstvu pripremaju se za desetodnevni štrajk u rujnu, upozorivši da bi obustava rada mogla usporiti proizvodnju krila za putničke i vojne zrakoplove.
• Kada i gdje: Serija dvodnevnih štrajkova kreće 2. rujna i ponavljat će se tijekom mjeseca u tvornicama u Broughtonu (sjeverni Wales) i Filtonu (blizu Bristola). • Tko štrajka: Sindikat Unite predstavlja više od 3 000 montera i inženjera, a ukupno u dvije tvornice radi oko 8 500 zaposlenika. • Rezultat izjašnjavanja: 90 % članova sindikata glasalo je za industrijsku akciju.
Sindikat poručuje da se štrajkovi neće otkazati dok europski proizvođač zrakoplova ne ponudi „značajno bolju” plaću koja uzima u obzir inflaciju i rast troškova života. Britanska inflacija u srpnju je iznosila 3,8 %, nadmašivši očekivanja.
Moguće posljedice
Krila za Airbusove modele A320, A330 i A350 nastaju upravo u Broughtonu i Filtonu. Svako usporavanje rada moglo bi zakomplicirati opskrbni lanac i pomaknuti rokove isporuke. Airbus trenutačno planira povećati proizvodnju kako bi udovoljio pojačanoj potražnji zrakoplovnih kompanija.
Suprotstavljeni stavovi
Menadžment tvrdi da je ponudio konkurentne uvjete. Sue Partridge, direktorica Airbus UK za komercijalne zrakoplove, navodi: „Ponudili smo konkurentno i fer povećanje plaće za 2025. koje se nadovezuje na rast od više od 20 % u posljednje tri godine te bonus od 2 644 funte isplaćen u travnju.”
S druge strane, glavna tajnica Unita Sharon Graham poručuje: „Airbus zarađuje milijarde; radnici zaslužuju pošten dogovor. Naši članovi traže pravednost, a ne usluge.”
Strateška važnost pogona
Broughton se u Airbusu opisuje kao „globalni centar izvrsnosti za proizvodnju krila”, dok je Filton, prema riječima kompanije, dom najveće koncentracije zrakoplovnih inženjera u sjevernoj Europi. Upravo stoga sindikat upozorava da je nužno da plaće odražavaju „vrijednost visokospecijaliziranih vještina” radnika koji omogućuju da se zrakoplovi isporuče na vrijeme.
Airbus zasad tvrdi da štrajk ne bi trebao ugroziti planirane isporuke do kraja godine, no Unite upozorava da bi nastavak spora lako mogao prerasti u ozbiljan udarac za britansku zrakoplovnu proizvodnju.