Udruga Consumer Forum objavila je izvješće „Nabici w butelkę – państwo bezradne wobec nielegalnej reklamy piwa” u kojem tvrdi da pivske kompanije u Poljskoj sustavno krše stroga pravila oglašavanja alkohola i to bez gotovo ikakvih sankcija.
Prema zakonu, reklame piva ne smiju ciljati maloljetnike niti povezivati konzumaciju s fizičkom aktivnošću, seksualnom privlačnošću, vožnjom ili profesionalnim uspjehom. „Ipak, ta se zabrana svakodnevno zaobilazi, a nadzorna tijela gotovo da ne reagiraju”, upozorava predsjednik Consumer Foruma dr. Tomasz Sińczak.
Slaba provedba kazni Kazne za nezakonito oglašavanje alkohola kreću se od 2 000 do 110 000 eura, a mogu uključivati i oduzimanje dozvole za prodaju. Unatoč tome, 2024. je podneseno tek 32 prijave. Od njih je 11 obustavljeno, četiri su odbijene, a 17 i dalje traje – nijedna nije završila optužnicom ni presudom.
Većina pokrenutih postupaka odnosila se na nepravilnosti u trgovinama, dok slučajeva protiv TV oglasa ili jumbo plakata – formata koji najviše dopiru do maloljetnika – uopće nije bilo.
Proizvođači sve češće koriste tzv. „zamjensko oglašavanje” preko bezalkoholnih varijanti piva koje izgledom i brendiranjem podsjećaju na original. Prodaja 0,0 % piva u posljednjih je deset godina porasla deset puta i danas drži 7,5 % tržišta, vrijednog oko 370 milijuna eura. Glavni kupci su mlađi od 30 godina, što, upozoravaju stručnjaci, normalizira pivske rituale prije punoljetnosti i gradi ranu lojalnost brendu.
Težak račun za društvo Poljaci godišnje popiju prosječno 11 litara čistog alkohola – više od prosjeka EU-a od 9,8 litara. Procjenjuje se da je 900 000 ljudi ovisno, a 2,5 milijuna pije rizično. Alkohol uzrokuje više od 30 000 smrti godišnje, po čemu je zemlja druga u EU. U prvoj polovici 2025. liječnici su izdali gotovo 5 000 bolovanja zbog zlouporabe alkohola, 12,3 % više nego lani, što dodatno opterećuje tržište rada i socijalni sustav.
Poziv na radikalne mjere Zbog ovakvih brojki Consumer Forum zahtijeva potpunu zabranu javnog oglašavanja svih alkoholnih pića, uključujući proizvode s 0,0 % alkohola. Traže jasnija pravila za nagradne igre i poklone te strožu kontrolu društvenih mreža i reklama na prodajnim mjestima.
Vlada razmatra izmjene zakona o promicanju trijeznosti koje bi od 2026. godine potpuno zabranile promociju piva, popuste i programe vjernosti. Kazne bi se povećale do 165 000 eura, uz mogućnost zatvora, dok bi internetska prodaja alkohola ostala dopuštena.