Peking je u ponedjeljak objavio jednogodišnje zamrzavanje tzv. „posebnih lučkih pristojbi” za brodove izgrađene ili upravljane u Sjedinjenim Državama, i to sinkronizirano s odlukom Washingtona da na isti rok obustavi vlastite naknade na kineske brodove.
Zajednički korak dolazi u sklopu krhkog trgovinskog primirja koje se kuje otkako su se prošloga mjeseca u Južnoj Koreji sastali predsjednici Xi Jinping i Donald Trump. Uoči tog susreta carine na obje strane dosezale su troznamenkaste postotke, gušeći robne tokove između dviju najvećih svjetskih ekonomija i usporavajući globalne lance opskrbe.
Ministarstvo prometa NR Kine navelo je da je ukidanje pristojbi stupilo na snagu u 6:01 sati u ponedjeljak. Te su naknade pogađale sva plovila američke izgradnje ili pod američkom operativnom kontrolom koja uplove u kineske luke.
Istodobno, kinesko Ministarstvo trgovine objavilo je da na godinu dana suspendira sankcije protiv pet američkih podružnica južnokorejskog brodogradilišta Hanwha Ocean. Mjera se, kako tvrdi Peking, izravno veže uz američku odluku o ukidanju pristojbi na kineske brodove.
Kina je sporne sankcije uvela u listopadu, optuživši Hanwhine američke filijale da su podržale američku „Section 301” istragu koja kinesku dominaciju u brodogradnji proglašava „nerazumnom”. Zabranjena je bila svaka suradnja kineskih subjekata s:
• Hanwha Shipping LLC • Hanwha Philly Shipyard Inc. • Hanwha Ocean USA International LLC • Hanwha Shipping Holdings LLC • HS USA Holdings Corp.
Planirana kineska istraga o tome ugrožava li američki postupak „sigurnost i razvojne interese” kineske brodogradnje također je odgođena za godinu dana.
Premda je američka brodograđevna industrija nakon Drugog svjetskog rata držala globalni primat, danas čini tek 0,1 % svjetske proizvodnje. Azija je preuzela vodstvo; Kina sama isporučuje gotovo polovicu svih novogradnji, ispred Južne Koreje i Japana.
Europska komisija u međuvremenu poručuje da još procjenjuje kakav će učinak kineske mjere imati na europske pomorske tvrtke i lance opskrbe.