Zatvorena vrata između Kine i europske automobilske industrije, čija su se proizvodne trake posljednjih tjedana tresle zbog nestašice poluvodiča, ponovno se otvaraju nakon dogovora američkog predsjednika Donalda Trumpa i kineskog čelnika Xi Jinpinga u Južnoj Koreji.
Dogovorom je Washington pristao odgoditi za godinu dana primjenu takozvanog „affiliate rulea”, propisa koji bi kineskoj državnoj kompaniji Wingtech ‒ vlasniku nizozemskog proizvođača čipova Nexperia ‒ drastično ograničio pristup američkom tržištu. Zauzvrat, Peking je pristao „pauzirati” vlastitu zabranu izvoza poluvodiča i rijetkih metala, nametnutu krajem rujna nakon što je Nizozemska na zahtjev SAD-a preuzela kontrolu nad Nexperijom.
Nizozemski ministar gospodarstva Vincent Karremans izjavio je kako „vjeruje da će Nexperijini čipovi u sljedećim danima stići kupcima u Europi i ostatku svijeta”. Time bi se trebala ublažiti prijetnja prekida proizvodnje u europskim i japanskim tvornicama automobila koje uvelike ovise o kineskim isporukama.
Potvrdu relaksacije mjera dobio je i njemački dobavljač Aumovio, ključni igrač za tamošnju auto-industriju. Glavni direktor tvrtke Philipp von Hirschheydt otkrio je: „We applied for and received an exemption from the export restrictions. We received it the day before yesterday verbally, yesterday in writing.”
Sukob je izbio nakon što je Karremans 30. rujna privremeno preuzeo Nexperiju, bojeći se da bi proizvodni pogoni i intelektualno vlasništvo mogli biti preseljeni u Kinu. Peking je uzvratio trenutačnom zabranom izvoza iz Nexperijinih kineskih tvornica, gdje se pakira oko 70 % kompanijine ukupne proizvodnje čipova.
Iz Nexperije su pozdravili jednogodišnje odgađanje američkog pravila i kinesku obvezu da će „olakšati nastavak izvoza” s njihovih pogona u Kini, ali upozoravaju da još ne mogu sa sigurnošću reći „ako ili kada” će pošiljke krenuti prema kupcima.
Najnoviji signali iz Haaga i Pekinga, uključujući i obavijest kineskog Ministarstva trgovine upućenu Europskoj komisiji, ukazuju da bi nizozemska vlada uskoro mogla povući izvanrednu mjeru kojom je sebi dala pravo blokirati ili mijenjati ključne odluke u Nexperiji ‒ pod uvjetom da izvoz ponovno teče.
Kriza je još jednom razotkrila koliko je globalni lanac opskrbe automobilske industrije krhak i koliko europski i japanski proizvođači ovise o kineskim poluvodičima. I dok se čipovi spremaju napustiti kineske tvornice, stručnjaci upozoravaju da bi svaki novi politički prijepor mogao ponovo zaustaviti isporuke – i zaustaviti motore na montažnim trakama.