Američko Ministarstvo prometa ovog je tjedna objavilo privremene smjernice za program National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI) koji raspolaže s 5 milijardi dolara namijenjenih izgradnji brzim punionicama za električna vozila uz autoceste. Iako dokument još nije konačan, ključna promjena mogla bi većinu novca usmjeriti prema vlasnicima benzinskih crpki i odmorišta – istim tvrtkama koje danas dominiraju tržištem goriva.
Program je prvotno pokrenut 2021. u sklopu infrastrukturnog zakona administracije Joea Bidena, no početkom mandata Donalda Trumpa privremeno je „zamrznut”. Nekoliko saveznih država dobilo je sudske procese pa je isplata djelomično nastavljena, a sada federalna agencija traži od saveznih država da u roku 30 dana pošalju nove planove trošenja sredstava.
Najveća novina jest preporuka da prednost dobiju projekti na lokacijama gdje ista tvrtka i posjeduje zemljište i upravlja punionicom. Analitičar Loren McDonald iz tvrtke Paren objašnjava da se time izbjegavaju dugotrajni pregovori o zakupu te ubrzava postavljanje opreme.
Dobitnici bi mogli biti lanci odmorišta i trgovina koje vozači već poznaju – Pilot Flying J, Love’s Travel Stops, TravelCenters of America, Sheetz, WaWa, Kwik Trip, pa čak i Walmart. Istraživanja pokazuju da vozači električnih vozila pri punjenju, koje traje između 15 minuta i sat vremena, traže iste sadržaje kakve nude klasična odmorišta.
Tiffany Wlazlowski Neuman iz Nacionalne udruge vlasnika kamionskih odmorišta pozdravila je prijedlog, naglašavajući kontinuitet navika: „The refueling experience for electricity should be as similar as possible to today’s refueling experience and should work with consumer behaviors and habits.”
Podršku je dalo i udruženje Charge Ahead Partnership koje zastupa benzinske postaje i trgovine. Glasnogovornik Ryan McKinnon poručio je: „Prioritizing chargers at locations where the site host is also the operator eliminates the step of the applicant having to find a site host, and it promotes greater accountability once the charger is operating.”
Smjernice istodobno brišu dosadašnje odredbe koje su poticale uključivanje malih, manjinskih i ženskih poduzeća te razmatranje ruralnih i slabije razvijenih zajednica. Izostavljene su i preporuke o planiranju evakuacije u hitnim slučajevima te zaštiti potrošača.
Ekološke organizacije takav su zaokret kritizirale. Katherine García iz Sierra Cluba ustvrdila je: „The guidance only restates requirements already in law, making clear that the real purpose of the Trump administration’s freeze was to try to stall electric vehicle momentum.”
Savezne države tek moraju odlučiti hoće li slijediti preporuke. Ako to učine, vozači električnih automobila uskoro bi baterije mogli nadopunjavati ondje gdje su nekad točili benzin – uz isti miris kave i vrućih sendviča, ali bez mirisa benzinskih para.