Split je jutros dočekao povijesni trenutak: na prugu između Splita i Kaštel Staroga krenuo je prvi potpuno baterijski vlak u Hrvatskoj – i, kako ističu državni dužnosnici, prvi takav u Europi.
Vozilo je proizvela tvrtka Končar u sklopu projekta „Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu”, sufinanciranog iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.–2026. Nakon što je od rujna 2025. testirano na relaciji Virovitica – Bjelovar, vlak je sada dobio vlastitu punionicu u kolodvoru Split Predgrađe i ušao u redoviti gradsko-prigradski promet.
„Danas u Splitu uvodimo u redovni promet prvi baterijski vlak, koji je, uz podršku resornog ministarstva i Vlade RH, razvila tvrtka Končar”, naglasio je državni tajnik Žarko Tušek, dodajući kako je riječ o „vlaku isključivo na baterijski pogon – prvom takvom u Hrvatskoj, prvom takvom u Europi”.
Širi plan modernizacije • Dosad je nabavljeno 70 novih vlakova, a ugovoreno je još 19. • Uz sredstva iz Modernizacijskog fonda i Socijalnog fonda za klimatsku politiku priprema se kupnja gotovo 40 dodatnih garnitura, među kojima su i baterijski te elektro-baterijski vlakovi. • Uvrštavanjem pruge Zagreb – Split u europsku TEN-T mrežu 2024. godine otvorilo se financiranje njezine modernizacije; natječajna dokumentacija planira se 2026., a ugradnja signalno-sigurnosnih uređaja trebala bi skratiti putovanje između dva grada.
Više vožnji, nove postaje S puštanjem baterijskog vlaka HŽ Putnički prijevoz uvodi 14 dodatnih dnevnih polazaka na relaciji Split – Kaštel Stari, pa će se na toj dionici od danas prometovati ukupno 32 puta. Otvorene su i dvije nove željezničke postaje – jedna u Solinu, druga u Svetom Kaju.
„Vlak je bešuman, iznimno udoban, a povećanje broja polazaka rasteretit će cestovni promet”, poručio je župan Blaženko Boban.
Rast interesa putnika Prema riječima predsjednika Uprave HŽPP-a Željka Ukića, u Splitsko-dalmatinskoj županiji ove se godine očekuje oko 480 000 putnika, šest posto više nego lani. „S novim linijama taj će rast sigurno potrajati. Ugovorena je i proizvodnja 19 novih vlakova, uključujući šest elektro-dizelskih koji će od sljedeće godine povezivati Split i Zagreb te dodatne baterijske garniture”, kazao je.
Pokretanje prvog baterijskog vlaka označava novu etapu u dekarbonizaciji domaćeg željezničkog prometa te konkretnu promjenu u svakodnevnom prijevozu stanovnika Splita i okolnih gradova.