Hrvatska je u prvih sedam mjeseci zabilježila oko 1,6 milijuna dolazaka njemačkih turista, tri posto manje nego lani, a ostvareno je deset milijuna noćenja ili dva posto manje, pokazuju podaci eVisitora. Pritom je lipanjski val blagdanskih putovanja donio kratko poboljšanje, dok je srpanj otvorio zabrinjavajuću rupu – sedam posto manje dolazaka i pet posto manje noćenja u odnosu na prošlogodišnje brojke.
Glavni razlog slabljenja interesa je oprezniji njemački potrošač. Njemačko udruženje organizatora putovanja (DRV) navodi da se ove sezone putnici sve češće odlučuju za cjenovno povoljnije aranžmane u Bugarskoj, Tunisu, Egiptu i Albaniji. Španjolska, Turska i Grčka ostaju „top tri” odredišta za paket-aranžmane, a upravo za Tursku i Grčku očekuje se rast prihoda od devet posto. Istodobno, individualna putovanja automobilom, vlakom ili autobusom – tradicionalni način dolaska Nijemaca na Jadran – bilježe pad prodaje od dva posto.
Martin Misir, direktor turoperatora Misir Sonnenlandreisen, potvrđuje da je Jadran skup za obitelji: „Hrvatska je u usporedbi s Turskom skuplja, a s Grčkom i Španjolskom uglavnom u istom ili nešto višem rangu. Tko želi uštedjeti, bira manja mjesta ili putuje izvan glavne sezone.” Dodaje kako 2025. ne očekuje bitan rast dolazaka.
Njemačke zračne luke dodatno koči višak pristojbi i poreza – putnički promet u prvoj polovini godine i dalje je 16 posto ispod pretpandemijskog 2019., izvijestilo je Njemačko zrakoplovno udruženje (BDL). Zrakoplovne kompanije sele kapacitete u konkurentnije zemlje, a domaći letovi drže tek 49 posto nekadašnjeg kapaciteta.
Trend odmora „kod kuće” također jača. Njemački hoteli i hosteli lani su dosegnuli rekordnih 496,1 milijun noćenja, a u prvom polugodištu 2025. dodali su novih 223,3 milijuna – unatoč padu stranih gostiju. Gotovo četvrtina Nijemaca prošle je godine ljetovala unutar granica, otkriva DRV.
Ipak, putnički budžeti nisu presušili. Nijemci su 2023. potrošili 83,4 milijarde eura na putovanja – četiri milijarde više nego godinu prije – a za ovu se godinu predviđa novi skok na 85 milijardi. Kako bi održala sektor, savezna vlada planira prepoloviti naknadu koju organizatori plaćaju Fondu za jamstvo putovanja te razmatra snižavanje PDV-a ugostiteljima.
Za Hrvatsku to znači da će se bitka za gosta voditi cijenom i sadržajem, posebno u skupom vrhuncu sezone. Ako Nijemci nastave stezati remen, Jadran će morati ponuditi više – ili koštati manje.