NEW YORK – Kad je 34-godišnji socijalist Zohran Mamdani u utorak uvjerljivo slavio na izborima za gradonačelnika New Yorka, postavio je i novo mjerilo digitalne kampanje u američkoj politici. Ključni dio uspjeha nije bio samo u profesionalno produciranim videima kampanje, nego u golemoj mreži obožavatelja koji su ga, poput pop-zvijezde, pretvorili u objekt internetskog "stana".
Na TikToku, X-u i Instagramu izmjenjuju se fancamovi, fan art i montaže govora uz hitove poput „Empire State of Mind” ili pjesama iz Broadwayja. Sve to, tvrdi profesorica digitalnih medija Ashley Hinck, pokazuje kako „mladi prenose vještine internetskog fandoma u politiku”.
Kampanja koja pušta „zabavu da vrvi”
Službeni profili Mamdanijeva stožera izbjegavali su AI generirane objave i instantne trendove te nudili sadržaj usredotočen na teme stanovanja i troškova života. Istodobno su poticali nezavisne kreatore da naprave svoje verzije poruka, čime su, prema riječima Ravija Mangle iz Radničke obiteljske stranke, „ohrabrili kulturu oko kandidata, dok on ostaje laserski fokusiran na probleme građana”.
Kampanja je od proljeća surađivala s desecima influencera—od lokalnih vlogera do crtača stripova—pa su se granice između službenog marketinga i fanovske kreacije potpuno zamaglile. Digitalna strateginja Lauren Kapp naglašava kako je „presudna bila jednostavna mogućnost da se Mamdanijevi nastupi odmah izrežu i podijele, što dosad nismo viđali kod većine kandidata”.
Od ekrana do ulica
Zajednica se prelila i u stvarni svijet: ljetni gradski lov na blago vodio je volontere kroz pet gradskih četvrti, a meet-upovi u barovima poslužili su kao neformalni brifinzi za gotovo 100 000 volontera na terenu. Na druženju u domu umirovljenika influenceri su, uz vino i akvarel, razgovarali s najstarijim biračima. TikToker Christian Divyne našalio se da je „došao snimati politiku, a završio na slikarsko-vino radionici”, no kasnije je snimio kratki intervju u kojem je Mamdani objasnio kako mladi mogu potaknuti obitelj na izlazak na izbore.
Profesorica Hinck zaključuje: „Društvene mreže su tehnika; fandom gradi zajednicu koja dijeli vrijednosti.” Upravo ta zajednica, ističu analitičari, može postati Mamdanijev najveći kapital kada u siječnju položi prisegu. Izborni ciklus završava, ali fanovi ostaju – spremni volontirati, prikupljati sredstva i braniti svoga „fava” kad god zatreba.