Znanstvenici koji rade na najnovijem prototipu kineskog maglev vlaka brzine 600 km/h objavili su da su pronašli način kako gotovo potpuno ukloniti glasoviti „tunelski bum” – nisku detonaciju koja nastaje kada vrlo brzi vlak naglo izađe na svjetlo dana.
Prema njihovim podacima, posebno dizajnirane 100-metarske zvučno upojne barijere montirane na ulazima i izlazima tunela, uz porozne premaze unutar tunelske cijevi, smanjuju udarne valove za čak 96 %. Time bi se, kažu, u jednom potezu riješili problemi sigurnosti, buke i mogućih šteta za ljude, životinje i infrastrukturu u blizini pruge.
Problem eskalira s brzinom: dok se kod konvencionalnih brzih vlakova (do 350 km/h) bum javlja tek u tunelima duljim od šest kilometara, maglev od 600 km/h detonaciju može proizvesti već nakon dva kilometra. Barijere djeluju poput prigušivača na vatrenom oružju – dopuštaju zraku ispred vlaka da „diše” prije nego što stigne do otvora.
Maglev (magnetska levitacija) uklanja trenje kotača jer se vlak, ovisno o sustavu, drži vodilice privlačnim (EMS) ili kombiniranim privlačno-odbojnim silama (EDS) uz zazor od svega desetak milimetara. Prva komercijalna linija, otvorena 2004. između zračne luke Pudong i predgrađa Šangaja, još uvijek drži brzinski rekord redovnog željezničkog prometa – 460 km/h.
Nakon razdoblja u kojem je Kina sve karte bacila na klasične brze pruge – danas dugačke 48 000 km – maglev se vraća na velika vrata. Državni proizvođač CRRC predstavio je novu garnituru 2021., a iako ruta još nije službeno potvrđena, najizglednija je ona Peking – Šangaj koja bi putovanje skratila s 4,5 na 2,5 sata, gotovo do trajanja domaćeg leta. Cijena brze željeznice u Kini već je upola niža od avionske karte, a emisije CO₂ sedam su puta manje.
Slične ambicije ima i Japan s linijom Chuo Shinkansen (Tokio – Nagoya – Osaka) koja bi pri 505 km/h put smanjila na 67 minuta, no projekt trenutačno kasni i nema novog roka otvaranja.
Ako se kinesko rješenje pokaže učinkovitijim od postojećih, moglo bi otvoriti vrata mreži ultrabrzih pruga koje bi prkosile i najkraćim domaćim letovima – ali bez zvučnog treska koji ih prati danas.