Hrvatske željeznice od ponedjeljka, 15. prosinca, upisuju novu stranicu povijesti – na prugu Split – Kaštel Stari kreće prvi domaći baterijski vlak koji je u cijelosti razvila i proizvela tvrtka Končar – Električna vozila.
Vlak polazi iz Splita u 11.08 sati, a u Kaštel Stari stiže oko 11.40. Povratak iz Kaštela zakazan je za 12.15 sati, pa će putnici cjelokupnu relaciju odraditi za približno pola sata – upravo onoliko koliko je potrebno i za potpuno punjenje baterijskog sustava.
Glavne značajke novog vlaka:
• dva niskopodna vagona ukupnog kapaciteta 227 putnika
• maksimalna brzina 120 km/h
• pogon isključivo na baterije, bez potrebe za kontaktno-mrežno napajanje
• mogućnost punjenja na posebno izgrađenim punionicama, uz planirano dopunjavanje solar-energijom
„Električna vozila dosegnula su zasićenje, a dvije trećine hrvatskih pruga još uvijek nije elektrificirano; zato su baterijske tehnologije logičan sljedeći korak”, istaknuo je predsjednik Uprave Končar – Električnih vozila Josip Ninić na konferenciji „Zelena tranzicija i održivost 2050”.
Uz prototip koji kreće u promet, Končar izrađuje još četiri jednaka vlaka. Tvrtka paralelno razvija i hibridni koncept koji kombinira napajanje iz kontaktne mreže i baterija, čime želi pokriti različite konfiguracije domaće željezničke mreže.
Svečanom puštanju vlaka u promet nazočit će državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek, splitsko-dalmatinski župan Blaženko Boban, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić te Josip Ninić.
Uvođenjem baterijskog vlaka Split – Kaštel Stari postaje prva domaća linija koja putnike prevozi isključivo na električnu energiju iz baterija, čime nacionalni željeznički sektor hvata korak s europskim trendovima dekarbonizacije i smanjenja ovisnosti o fosilnim gorivima.