Prošla je godina za Jaguar bila bolna gotovo na svakom frontu, ali tvrtka je ovih dana ponudila tračak optimizma – brzu vožnju u još uvijek kamufliranom, četverovratnom GT-u koji će pod imenom Type 00 otvoriti novo, potpuno električno poglavlje marke.
Britanski proizvođač najprije je izazvao buru još u prosincu 2024. kada je radikalni dizajn Type 00 podijelio javnost, a reklamna kampanja s multirasnom postavom izazvala val mržnje na društvenim mrežama. Satirični komentar Elona Muska tek je dolio ulje na vatru.
U kolovozu je uslijedio novi udarac: izvršni direktor Adrian Mardell napustio je tvrtku nakon tri godine, a samo nekoliko tjedana poslije kibernetički napad zaustavio je kompletnu proizvodnju. Budući da Jaguar Land Rover nije imao policu protiv takvih rizika, procijenjeni trošak od 1,9 milijardi funti – uključujući oko 200 milijuna funti izravnih troškova – već je upisan kao najskuplji kibernetički incident u povijesti Ujedinjenog Kraljevstva.
U međuvremenu su se pojavile glasine o otkazu dugogodišnjem dizajnerskom šefu Gerryju McGovernu; kompaniji je trebalo deset dana da ih demantira. Sve se to odvijalo dok je zapadna autoindustrija naglo kočila elektrifikaciju: Ford je upravo otpisao 19,5 milijardi dolara i ugasio nekoliko EV-modela, a Europska komisija signalizira ublažavanje planirane zabrane motora s unutarnjim izgaranjem od 2035.
Nasuprot takvoj klimi, Jaguar je na testnoj stazi u središnjoj Engleskoj dao prvom krugu novinara priliku da osjeti prototip GT-a dug gotovo pet metara i širok 2,5 metra. U odnosu na koncept, poklopac motora je nešto kraći, a dodatni par vrata vizualno smiruje linije; te su dorade rezultat čak 150 prototipa, otkriva direktor marke Rawdon Glover.
Unutrašnjost je još „laboratorijska”, s otkrivenim kabelima i pričvršćenim ekranima, no upravljač izgleda gotov – i odličan. Vozač demonstracije, šef dinamike vozila Matt Becker, ističe da je tim proučavao klasične Jaguare ne bi li novu električnu perjanicu napunio prepoznatljivom „agilnošću i smirenošću pri brzini”. Ključ leži u elektronici: centralno računalo reagira za svega jednu milisekundu, jednako brzo kao suvremeni sustavi koje spominje konkurencija. Stražnje upravljanje dodatno skraćuje putanju kroz zavoje, pa divovski GT prolazi krivine zapanjujuće precizno.
Najdojmljiviji je, međutim, osjećaj „stalne rezerve snage”. Automobil nastavlja ubrzavati i daleko preko 160 km/h uz tišinu koja omogućuje normalan razgovor u kabini.
Glover priznaje da je dramatičan zaokret bio nužan: „Jaguar je morao evoluirati, nismo bili komercijalno održivi.” Ciljaju prazninu između 140 000 i 300 000 eura, ispod ultra-luksuznih Rolls-Roycea, Lamborghinija i Bentleyja. Četverovratni GT neće biti najprodavaniji model, nego odrednica nove cijene i prestiža. Sljedeći, već „zaključani” električni model („car 2”) trebao bi donijeti veće količine – prva baterija za njega već je gotova.
Hoće li, usred povratka nekih rivala motorima na benzin, Jaguar popustiti i ponuditi fosilnu alternativu? Glover kratko odmahuje: „Sve je moguće, ali to nije u našem planu.”
Drugim riječima, unatoč nesvakidašnjoj godini punoj otkaza, sajber-kriza i industrijskih preokreta, Jaguar se svog električnog smjera ne odriče – a prva vožnja Type 00 GT-a pokazala je zašto bi im se ta tvrdoglavost mogla isplatiti.