Plug-in hibridna vozila (PHEV), koja se godinama reklamiraju kao „najbolje iz oba svijeta”, u praksi zagađuju gotovo pet puta više nego što pokazuju službeni laboratorijski testovi, upozorava novo istraživanje organizacije Transport and Environment (T&E).
• Istraživači su analizirali podatke s mjerača potrošnje goriva u 800 000 vozila registriranih u Europi između 2021. i 2023. • Stvarne emisije CO₂ prošle su godine bile 4,9 puta veće od onih iz standardiziranih testova – 2021. taj je omjer iznosio 3,5. • U prosjeku PHEV vozila ispuštaju tek 19 % manje CO₂ od konvencionalnih benzinskih i dizelskih automobila, premda su u laboratoriju ocijenjena čak 75 % čišćima.
„Stvarne emisije rastu, dok službene brojke padaju. Taj jaz postaje sve veći i predstavlja ozbiljan problem”, izjavila je Sofía Navas Gohlke, autorica izvješća T&E.
Glavni krivac: precijenjeni „faktor korisnosti” Prema T&E-u, regulatorni modeli pretpostavljaju da hibridi 84 % kilometara odvoze na struju. U stvarnosti, vozači u električnom načinu prelaze tek 27 % udaljenosti. Čak i kada je odabran e-mod, motor s unutarnjim izgaranjem radi gotovo trećinu puta jer električni pogon nije dovoljno snažan za samostalan rad.
Posljedice za okoliš i potrošače • Podcjenjivanjem stvarnih emisija, četiri najveće automobilske grupacije izbjegle su više od 5 mlrd. eura kazni za razdoblje 2021.–2023., izračunao je T&E. • Vlasnici plug-in hibrida godišnje troše oko 500 eura više nego što proizvođači i službeni podaci sugeriraju.
Energetski ekonomist Patrick Plötz ocjenjuje da rezultati „nedvojbeno pokazuju kako je nesrazmjer između službenih i stvarnih podataka kod PHEV-ova daleko veći nego kod benzinaca ili dizelaša”, te poziva na oprez pri oblikovanju budućih politika.
Politički pritisci i nadolazeće odluke EU-a Hibridi su se ponovno našli u središtu rasprave dok proizvođači automobila lobiraju za ublažavanje europskih ciljeva CO₂. Njemački kancelar Friedrich Merz nedavno je poručio da „ne smije biti drastičnog reza 2035.”, spominjući plug-in hibride kao moguću „fleksibilnost” u zakonu koji predviđa zabranu prodaje novih automobila s motorom na fosilna goriva.
T&E priznaje da će Europska komisija uskoro izmijeniti formulu za faktor korisnosti, što bi trebalo suziti, ali ne i potpuno zatvoriti jaz između laboratorija i ceste.
Colin Walker iz Energy and Climate Intelligence Unit zaključuje: „Smjele tvrdnje proizvođača o njihovim plug-in hibridima očito su daleko od stvarnosti. Potrošači misle da štede novac i okoliš, a zapravo dobivaju vozilo koje je tek neznatno bolje od običnog benzinca ili dizelaša.”