Istarska turistička priča nastavlja se uspinjati. Prema podacima Turističke zajednice Istarske županije, godina će završiti s više od 5 milijuna dolazaka (rast 3 %) i više od 30 milijuna noćenja (rast 2 %). Direktor TZ-a Denis Ivošević ističe da se najveći pomaci bilježe izvan špice sezone.
„Istri već odavno nije u fokusu obarati rekorde u srpnju i kolovozu, već kvalitetno rastegnuti dolaske i noćenja tijekom cijele godine”, naglašava Ivošević. Brojke to potvrđuju: • travanj je prvi put premašio milijun noćenja (+20 %) • lipanj je skočio na više od 5 milijuna noćenja (+29 %) • rujan se približio granici od 4 milijuna noćenja (+9 %)
Najvažniji gosti i dalje stižu iz Njemačke, Austrije, Slovenije, Italije, Nizozemske, Poljske i Hrvatske. Unatoč geopolitičkim napetostima, inflaciji i klimatskim ekstremima, Istrijani su zadržali uzlaznu putanju.
Top destinacije ostaju stabilne: Rovinj vodi s 4,2 milijuna noćenja (+4 %), slijede Poreč s 3,4 milijuna (+3 %), Umag s 2,9 milijuna (−1 %), Medulin s 2,8 milijuna (na razini 2024.), Pula s 2,2 milijuna i Funtana s 2,1 milijun (+4 %).
Cijene su rasle, ali, kako kaže Ivošević, premium kapaciteti „prvi se bukiraju i to po najvišim cijenama”, što dokazuje da kvaliteta nadjačava skupoću. Istra prednjači po udjelu smještaja s četiri i pet zvjezdica, no direktor upozorava da odmora nema: „U turizmu je status quo najveći neprijatelj.”
Najveći izazov za budućnost vidi u nekontroliranoj gradnji i golemom pritisku na prostor. Nedovoljno regulirano „bujanje nekretninskog biznisa”, kaže, vodi od overconstructiona do overtourisma, a time i do urušavanja imidža destinacije.
„Problem nastaje ako ne postoji mjera koja će odrediti kvalitativne i kvantitativne kriterije gradnje”, poručuje Ivošević, apelirajući na institucije da što prije postave jasne limite.
Usprkos popisu od „više od dvadesetak” vanjskih i unutarnjih prijetnji — od rata u Ukrajini i Bliskom istoku do klimatskih promjena i strukturnih slabosti gospodarstva — Istra je 2025. zaključila sezonu iz snova. No da bi i sljedeća bila jednako blistava, zaključuje direktor, destinacija mora „iznova nuditi nove, bolje, kvalitetnije doživljaje kako bi stalno bila u fokusu tržišta”.