Manje od pet posto ljudi koji postanu žrtve investicijske prijevare ikad uspije povratiti uložen novac, poruka je s konferencije Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa) održane u četvrtak pod nazivom „Ne nasjedaj! Kako prepoznati investicijsku prijevaru?”.
Članica Upravnog vijeća Hanfe Anamarija Staničić istaknula je da su „svi ciljna populacija“ te vrste prevaranata i da broj slučajeva kontinuirano raste još od pandemije. Prema njezinim riječima:
• prevaranti najčešće mame obećanjem brze i velike zarade;
• ključni signali opasnosti su nerealno visoki prinos, pritisak na trenutačnu odluku, agresivni pozivi ili poruke te internetske domene sumnjivog podrijetla;
• čak i nakon prijave policiji, Hanfi i banci, šansa za povrat novca ostaje minimalna.
Staničić savjetuje građanima da prije prve uplate provjere ima li tvrtka dozvolu Hanfe za pružanje investicijskih usluga i dobro razmisle „zašto bi baš njima netko nudio jedinstvenu priliku”. „U 99 posto slučajeva odgovor je – zato što vas želi prevariti”, poručila je.
Upozorila je i na sve veću upotrebu umjetne inteligencije pri izradi lažnih oglasa i internetskih stranica, pri čemu se sitne nedosljednosti mogu otkriti detaljnijim pregledom. Ministarstvo unutarnjih poslova pokrenulo je mrežnu stranicu na koju građani mogu prijaviti sumnjive web-lokacije i provjeriti njihovu legalnost.
O rizicima plasiranja spornih oglasa govorio je Miro Križan iz Agencije za elektroničke medije, naglasivši da se osobito prati oglašavanje financijskih usluga. U digitalnom prostoru, kaže, raste popularnost native oglasa u kojima se promidžba ne razlikuje od uredničkog teksta, pa čitatelji često i ne shvate da je riječ o reklami.
Hanfa i ostale institucije pozvale su žrtve da bez srama prijave prijevaru, jer takve informacije mogu spriječiti nove gubitke drugih građana.