Ford je 14. studenog u tvornici u Saarlouisu spustio s proizvodne trake posljednji primjerak modela Focus, bijeli hatchback s petero vrata. Time je, nakon 27 godina, zatvoreno jedno od najprepoznatljivijih poglavlja europske ponude kompanije.
„Mogu potvrditi da je posljednji Focus proizveden 14. studenog, bio je to bijeli hatchback s petero vrata”, potvrdio je menadžer korporativnih komunikacija Forda za Europu Volker Eis.
Gašenje Focusa uslijedilo je svega nekoliko mjeseci nakon zadnjeg sportskog Focusa ST, a nadovezuje se na raniji odlazak Fieste (2023.) i Mondea (2022.). Ono što ostaje europskim kupcima jesu Fordovi SUV-ovi i laka gospodarska vozila, uz izuzetak nišnog Mustanga.
Razloge takvog kursa izvršni direktor Jim Farley objasnio je još ranije:
„Oduvijek smo se natjecali u srcu tržišta putničkih automobila, što nije baš dobro funkcioniralo za Mondeo, Focus i Fiestu. Mnogi kupci su ih voljeli, ali nikada nisu mogli opravdati veću alokaciju kapitala – za razliku od komercijalnih vozila.”
Farley je dotad izazvao kontroverze izjavom: „Izlazimo iz posla s dosadnim automobilima i ulazimo u posao s kultnim vozilima.”
Pad tržišnog udjela
Povlačenje „dosadnih” modela već se odrazilo na Fordov položaj. Prema podacima Europskog udruženja proizvođača automobila, tržišni udjel marke u Europi s 7,2 % krajem 2015. spustio se na 3,3 % u rujnu 2025., a dodatni pad očekuje se nakon odlaska Focusa.
Istodobno, tradicionalni kompaktni automobili i dalje dominiraju europskim prodajnim listama: Dacia Sandero, Volkswagen Golf i Renault Clio bili su najprodavaniji u prvih deset mjeseci ove godine, dok su se Peugeot 208, Škoda Octavia i Toyota Yaris također ugurali u vrh.
Najave novih modela
Fordovim distributerima već je poručeno da stižu noviteti. Prvi bi, međutim, navodno trebao biti crossover veličine Focusa, a ne klasični hatchback ili limuzina, što dodatno potvrđuje smjer u kojem se tvrtka kreće.
Kako gašenje Focusa obilježava kraj jedne ere, ostaje otvoreno pitanje hoće li strategija oslanjanja na SUV-ove i gospodarska vozila moći nadoknaditi gubitke u segmentu koji europski kupci očito i dalje žele.