Federalna uprava za civilno zrakoplovstvo (FAA) najavila je veliku obnovu sustava kontrole zračnog prometa, kojom želi izbaciti tehnologiju iz 1990-ih – floppy diskete, papirnate trake i računala s operativnim sustavom Windows 95.
Na saslušanju pred Odborom za proračun Zastupničkog doma privremeni čelnik FAA-a Chris Rocheleau poručio je: „The whole idea is to replace the system. No more floppy disks or paper strips.” Agencija je već raspisala poziv za dostavu informacija kako bi prikupila rješenja tehnoloških tvrtki spremnih preuzeti infrastrukturni zahvat.
Američki ministar prometa Sean Duffy modernizaciju je nazvao „the most important infrastructure project that we've had in this country for decades” i istaknuo njezin nadstranački karakter. Ukupno 51 od 138 sustava koje FAA održava proglašeni su neodrživima zbog zastarjele funkcionalnosti i nestašice rezervnih dijelova.
Sigurnost diktira neprekidan rad Za razliku od klasičnih IT migracija, zračni promet ne može stati. Kontrola letenja mora raditi 24/7, što isključuje gašenje centara radi zamjene hardvera. Novi sustavi morat će se ugraditi paralelno, pritom zadovoljiti stroge kriterije kibernetičke sigurnosti i otpornosti na napade.
Da je rizik stvaran pokazao je kolaps sustava NOTAM u siječnju 2023., kada su svi letovi u SAD-u prizemljeni više od dva sata. Nedavni radarski i komunikacijski problemi u Newarku također su razotkrili lomljive točke mreže.
Skepticizam stare garde Unatoč općem konsenzusu, stručnjaci sumnjaju u ambicioznu četverogodišnju vremensku liniju koju je postavilo Ministarstvo prometa. Profesor sa Sveučilišta Illinois Sheldon Jacobson ocijenio ju je „wildly optimistic”, podsjećajući da cijena projekta još nije objavljena.
Industrijski analitičar Robert W. Mann Jr. podsjetio je na desetljeća neuspjelih pokušaja: „This has been the same mantra for the past 30 years. Give them more money. They'll build the new system. It'll work better, work harder,” dodavši kako „we've been doing that for well over 30 years now, and we've gotten the same results.”
Sljedeći koraci FAA organizira niz „Industry Days” na kojima će potencijalni izvođači predstaviti svoje prijedloge. Bijela kuća zasad ne izlazi s procjenom troškova, no Duffy ponavlja: „Everyone agrees—this is nonpartisan. Everyone knows we have to do it.”
I druge javne službe diljem svijeta još se oslanjaju na floppy diskete – primjerice željeznica u San Franciscu ili pojedini japanski državni registri – ali američka kontrola zračnog prometa želi postati ogledni primjer kako se zastarjela tehnologija napušta bez gašenja sustava na koje se svi oslanjaju.